vangennip.reismee.nl

Picton - Nelson

Om de route van vandaag af te leggen naar Nelson kiezen we voor de “scenic route”. We verlaten Picton via de Queen Charlotte Drive, en zullen zo mooie uitzichten op de fjorden hebben. We beginnen met een mooi uitzicht op het dorpje, en daarna komen inderdaad de schitterende uitzichten over/ door de fjorden. Als bonus komen we al vrij snel op de weg een plek tegen waar ze boomstammen opslaan (/overslaan), en deze met bossen tegelijk, alsof het luciferhoutjes zijn, op een groot schip laden voor verder transport. Met heftrucks en hijskranen wordt de klus geklaard.

Het mag duidelijk zijn dat wij hier onze ogen uitgekeken hebben, aangezien wij wel van dit bedrijvigheid houden. Na het gade geslagen te hebben, vervolgen we onze route.

We kijken soms van een hoge berg het fjord in, en soms zitten we weer op waterniveau en kijken we vanaf een soort haventje naar al het moois.

Om ook een stukje verder in het fjord te kijken, rijden we via de Kenepuru Road een stuk langs de randen ervan. We rijden niet de hele route, maar draaien om bij….

Als we weer teruggekeerd zijn op de hoofdroute, rijden we naar Havelock, een dorpje dat bekend staat om zijn groen-lip-mosselen. In het dorpje zit ook een restaurantje met een enorme pan mosselen op het dak, om hun handelswaar aan te prijzen.

Bij ons zou je het niet in je hoofd halen, maar hier komen we het vrij vaak tegen, grote voorwerpen op het dak. We nemen ook een klein kijkje in de haven, en zien daar wat mosselschepen liggen. Er zit allerlei machinerie op de boten die wij nog niet eerder hebben gezien. Eigenlijk geen idee hoe ze die mosselen vangen/oogsten…
We rijden vervolgens door Canvastown en stoppen hier slechts kort, laten we zeggen, “het boek was beter”. Er staan nog wat oude spullen die aan de mijnbouw zouden moeten herinneren, maar that's it. Gauw weer verder dus.

De volgende stop is de Pelorus Bridge, hier zijn scenes van The Hobbit opgenomen, en het is ook wel duidelijk waarom, helder water, mooie rotsen in een mooie omgeving. We lopen richting het water, en genieten hier van het uitzicht op de stroom en de brug.

We naderen Nelson, onze overnachtingsplaats voor 2 nachten. Als we ons hotel zoeken komen we op een industrieterrein bij de haven terecht. Normaal zitten de meeste hotels wel met een groepje bij elkaar. Hier is dit echter het enige hotel op deze ongebruikelijke plaats. We hebben een kamer met uitzicht op het haventje, dus da's een mooi extraatje.

We plannen de dag van morgen (eindelijk weer eens zonder verkassen). We boeken een cruise door het Abel Tasman National Park. Aanvankelijk twijfelen we nog of we gaan kayakken, maar er zijn wat dingen die ons toch tegenhouden. Zonder ervaring gaan zee-kayakken, is dat een goed idee? En hoeveel zien we, als we onervaren een stuk langs de kust zouden peddelen, 1km, of zijn we natuurtalenten en vliegen razen de kilometers aan ons voor bij?
Niet heel avontuurlijk, maar we kiezen dus toch maar voor de cruise. Misschien thuis eens een keer ergens oefenen met kayakken...