vangennip.reismee.nl

Taupo - Turangi

Vandaag is het aantal af te leggen kilometers naar de volgende accommodatie niet al te hoog.
We starten vandaag rustig met een kort wandelingetje door Taupo, en supporten de lokale middenstand met de aankoop van een paar souvenirs. We lopen even bij de lokale “vvv” binnen en vinden hier een plattegrondje met een groot aantal Graffiti-uitingen in het stadje. We denken dat dit rustig begin van de dag wel kan en lopen dus al zoekende naar de vaak kleurrijke afbeeldingen door de straten.

Na een poosje hebben we het wel gezien met de graffiti en betrappen we er ons op dat we niet meer zo nieuwsgierig zijn naar wat er nog meer voor afbeeldingen zouden kunnen staan. De beslissing is snel genomen en een afslag later lopen we gewoon naar winkeltjes te kijken. Het moet deze ochtend niet gekker worden…we gaan zelfs bij een koffietentje op een terrasje zitten en drinken een cappuccino met iets lekkers erbij. We vragen ons af of de klad er niet in begint te komen met de vakantie, maar we wijten het zelf aan het feit dat er bij Lake Taupo heel veel te doen is, maar dat dat juist de dingen zijn die wij niet zo makkelijk zullen doen: skydiven, vissen op het meer, etc.

We verlaten Taupo zonder verdere activiteiten, en verplaatsen ons naar Turangi. Turangi is wel het meest bruisende stukje Nieuw Zeeland dat we hebben gezien tot nu toe…..NIET! We lopen door het bruisende centrum, en het voornaamste wat we zien is een soort van retro-winkel waar “leuke” vintage- of retrospullen te koop zijn, maar alle interieurs die we verder tegenkomen, doen absoluut niet onder voor deze vintage. Het hele dorp lijkt in de jaren 60 te zijn blijven hangen.

We hebben Turangi ook meer als tussenstop gekozen om het Tongariro National Park te kunnen bezoeken. We bereiden ons hierop voor door bij de iSite (vvv) alvast tickets te boeken voor de shuttlebus voor morgen. We zijn van plan de Tongariro Alpine Crossing morgen te gaan lopen, wel een uitdaging, maar dat moet vast lukken. We boeken een shuttlebus van de het eindpunt (waar wij onze auto parkeren), naar het beginpunt van de wandeling, zodat we naar onze auto teruglopen gedurende de dag.
Na deze plannen geregeld te hebben, willen we de Desert Road gaan bekijken die aan de Oostkant van het Tongariro NP loopt. Hier ziet het landschap er inderdaad meer woestijnachtig uit. Uiteindelijk blijkt wel dat de route om het park een beetje verder is dan we dachten, dus keren op tijd weer om, om ook nog een klein gedeelte van de Westkant van de route om het park heen te kunnen zien. Hiermee hebben we eigenlijk al een gedeelte van waar we morgen zullen wandelen van veraf gezien. Het bekendste is een berg in het groepje bergtoppen die als inspiratie diende voor Mount Doom in de Lord Of The Rings Films. De berg heeft een bijna perfecte konische vorm, waardoor deze eer “hem” ten beurt is gevallen.

Na het half rondje rondom het nationale park, keren we terug om ons in het nachtleven van Turangi te storten; vroeg naar bed dus, om morgen fit te zijn voor de uitdaging. Veel te plannen valt er voor morgen ook niet, want de Tongariro Alpine Crossing zal het grootste gedeelte van onze dag in beslag nemen.