vangennip.reismee.nl

Rotorua - Taupo

Alweer een dag niet uitslapen, we vertrekken in de ochtend vanuit het hotel als eerste naar de rand van het Lake Rotorua. Ook hier is duidelijk te zien dat er veel geothermische activiteit is, maar echt mooi is het stukje waar wij lopen eigenlijk niet.

We bekijken dus maar een klein stukje, en gaan verder naar mooiere oorden.
Als tweede routepunt hebben wij voor vandaag Orakei Karako uitgekozen, een kleiner, minder bekend stukje geothermiek. Maar dat het minder bekend en kleiner is, blijkt niet dat het ook minder mooi is. In tegendeel, dit park is misschien wel de topper van het stel. Hier dus weer een mooie rondwandeling gemaakt. Flink wat hoogteverschillen ook, dus weer een flinke aanslag op de kuiten. Maar je moet het er voor over hebben om al dit prachtigs te zien, we genieten dus met volle teugen.

Na weer op aarde te zijn beland van deze onaardse schoonheid, mogen we deze echter weer verlaten, want het volgende routepunt is Craters Of The Moon. We hadden ons er een “maan-ser” landschap van voorgesteld, maar de wandeling is wat korter dan de vorigen, dus de “teleurstelling” duurt maar kort.

Het park is mooi, maar vergeleken wat we eerder al gezien hebben…
We zijn inmiddels al weer in de middag beland als we in de buurt komen van de Aratiatia Rapids. Hier staat een sluis, die dagelijks 4 keer opengezet wordt, waardoor er na de sluis een stroom van razend water ontstaat. Deze Rapids zijn ook gebruikt om een scene uit The Hobbit 2-film op te nemen. Als je nagaat hoe hard het water stroomt, is het maar goed dat ze hiervoor alleen vaten in de stroom hebben gegooid, en geen acteurs.
Om 10, 12 , 14 en 16 uur gaan de sluizen voor een kwartiertje open. Er is een aantal punten waaruit je kunt kiezen waar je het spektakel kunt bewonderen. Punt 1 is op de brug waar je het water door de sluisdeuren kunt zien stromen, punt 2 is aan de andere kant van de brug, waar je het water in het eerste gedeelte ziet stromen, en als het hoog genoeg is als het ware over ziet lopen in de stroom. Punt 3 is een uitkijkplatform dat een stukje verder boven de stroom is gebouwd. Punt 4 is een uitkijkplatform dat nog verder en hoger boven de stroom aangelegd is. Maar ja, waarom kiezen als alles ook in één sluisopening te halen is? We beginnen bij punt 1.

Strak getimed gaan we naar punt 2

, om vervolgens als gekken naar punt 3 te lopen. We zijn hier ook nog op tijd.

Nora houdt het nu even bij punt 3, maar ik kan het niet laten om ook punt 4 op mijn checklistje te krijgen. Het pad is een stukje langer en zwaarder dan ik verwacht had, maar hijgend en wel kom ik op punt 4 aan, en zie de witte kolkende massa nog mooi door de vallei stromen.

Niet veel later wordt de stroming donkerder, en is te zien dat deze dus minder hard begint te stromen. Nora wou ook nog punt 4 bekijken, dus die komt na het spektakel bij punt 3 bekeken te hebben ook nog naar punt 4.

Als de stroom echt ten einde lijkt te zijn, lopen we samen weer naar de auto.
We vinden dat we wel weer genoeg activiteit hebben gehad voor vandaag. We hebben nog de Huka Falls op ons programma staan, maar besluiten dat we deze alleen gaan bekijken als we er zowat met de auto naast staan. We hebben geluk, we komen met de borden langs de weg al snel bij een uitkijkpunt, 5 stappen van de parkeerplaats, dus deze voldoet aan ons criterium. Er stroomt weer een hoop water naar beneden, in de boekjes lezen we 200.000 liter per seconde!

We zien in de verte nog een plek waar mensen staan te kijken, dus die plek willen we ook nog even bekijken (met voornoemd criterium). We zijn ook weer snel bij dit punt, en het is ook op valafstand van de auto. We lopen toch nog een heel klein stukje langs de stroom om toch alles gezien te hebben. Opvallend is wel de helder blauwe kleur van het water, en het felle witte als het voorbij raast.

Na de Huka Falls hebben we onze taks voor vandaag helemaal gehad. Na al dit geweldigs weer gezien te hebben, komen we rond 18u aan bij ons hotel in Taupo.
Na ingecheckt en onze spullen uitgeladen te hebben, gaan we nog heel even het stadje in, voornamelijk om iets te eten en we zien de zon ondergaan langs het meer (Lake Taupo).

Bij het inchecken hoorden we dat ze een Spa Pool hebben bij deze accommodatie. We gunnen ons eens een keer de tijd om hier een half uurtje in te “duiken”. Het was heerlijk, maar teruggekomen op onze kamer buigen we ons zoals gewoonlijk toch maar weer snel over de plannen van morgen. Slopende dagen, maar we zijn maar één keer hier, dus daarom willen we er ten volste van genieten, en dat zit bij ons nou eenmaal voornamelijk in veel gaan doen en zien.

Helaas blijkt het door tijdgebrek (zoals gebruikelijk) niet altijd mogelijk om de reisblog goed bij te houden, alhoewel we dit wel willen als ons eigen “naslagwerkje”.

Deze avond ga ik, nadat Nora is gaan slapen nog even door. Ik zet voor het eerst een tv aan tijdens de vakantie (goed teken), ik wil mijn foto's en video's backuppen, en doe dat onder het genot van een aantal mooie dartwedstrijden van de UK Open 2016 die toevallig op tv zijn.

Henriëtte Pelgrim

Ja Sjors, je hebt het er maar druk mee, maar het is leuk om je reisblog te lezen