vangennip.reismee.nl

Otorohanga (Waitomo) - Rotorua (tussenstop Hobbiton!)

Vandaag hebben we echt eens druk om écht op tijd te vertrekken, we gaan vanochtend naar de Waitomo Glowworm Caves, en het liefst gebeurt dit direct na opening van de grotten, aangezien ons middagprogramma als vast staat om 14:00u.

Aangezien onze accommodatie een B&B is, hebben we wel een uitgebreider ontbijt dan normaal gesproken. We hebben gisterenavond de tijd waarop wij wensten te ontbijten op een bordje in de gang mogen schrijven, zodat de gastvrouw wist wanneer ze ons kon verwachten. Aangezien er al een ontbijt gepland stond voor 7u, hebben wij ons ontbijt om 7:15u gepland, zodat er niet te veel overlap zit met de andere gasten wat misschien voor vertraging in de keuken zorgt.
Als we aankomen in de ontbijtkamer, is deze nog leeg. Wel is er netjes voor 4 personen ingedekt, maar wij zijn de eersten. De gastvrouw komt ons vragen of we een keuze kunnen maken uit de ZEER uitgebreide ontbijtkaart. Wij maken onze keuze, en zij gaat meteen aan de slag. Niet veel later komt ze met twee overheerlijke bestellingen terug. In de brochure lazen we dat de gastvrouw vroeger chefkok was, dus dat verklaard waarschijnlijk de overvolle ontbijtkaart.
Als wij aan ons ontbijt begonnen zijn komen de (verlate) gasten ook naar de ontbijtkamer en nemen plaats naast ons aan de grote tafel. We praten wat en horen van hen dat ze uit Texas, USA komen en ook voor 4 weken op rondreis zijn in Nieuw Zeeland. We praten nog even gezellig met dit echtpaar maar als ontbijt op is gaan we toch echt nog even snel naar de kamer om ons klaar te maken voor vertrek.

Het lukt ons om bij de ingang van de grotten te staan om 9:00u, zodat we met de eerste tour mee kunnen.

Dit ternauwernood, omdat men hier in Nieuw Zeeland nog niet echt van efficiëntie heeft gehoord. Bij de kassa duurt het ongeveer 5 minuten voordat iemand een ticket heeft kunnen kopen. Naam moet worden ingevoerd, land van herkomst, tijd van de tour, en dan moet de kassamedewerker ook nog op 2 verschillende manieren een printje maken. Vervolgens een brochure op een onhandige plaats pakken, met een niettang alles aan elkaar nieten, en dat allemaal op het dooie gemakkie. Als er dan 4 mensen voor je staan in de rij (1 kassa open), dan ben je wel even onderweg voor dat alles geregeld is. Maar het goede nieuws is, dat het lukt om 8:58u dan ook daadwerkelijk onze kaartjes in handen te krijgen, en snel naar de ingang te lopen, alwaar de tourgide ons op zal pikken.

We worden niet veel later ook opgepikt door de tourguide, en met een groepje van zo'n 20 mensen gaan we van start met de tour. Als eerste wordt uitgelegd dat er niet gefilmd of gefotografeerd mag worden; dit zou de gloeiwormen af kunnen schrikken waardoor ze hun lichtje uit zouden kunnen doen. We hadden ons al voorbereid op deze teleurstelling, dus we gaan vol enthousiasme de grot in. Binnen blijkt het sowieso zo donker gehouden worden, dat het haast onmogelijk is om een beetje fatsoenlijk iets vast te leggen.
We krijgen op verschillende plekken een praatje over de stalactieten en stalagmieten en over de gloeiworm natuurlijk. Deze gebruikt draadjes van spuug om insecten te vangen in de donkere grot, en gebruikt zijn lichtje om de insecten te lokken. Allemaal heel interessant. We krijgen ook een gloeiworm van redelijk dichtbij te zien, en zien zijn draden ook duidelijk te hangen. Door af en toe op bepaalde plaatsen wat lampen aan te doen, krijgen we op verschillende plaatsen wat te zien. In de “kathedraal” van de grot vraagt de tourguide of er een zanger of zangeres in de groep zit, om te kunnen demonstreren wat voor een unieke akoestiek de grot heeft. Er zit geen zanger(es) in onze gelederen, dus besluit de tourguide zelf een Maori-liedje te zingen. Ze heeft een mooie zangstem, al zijn de woorden ons niet helemaal duidelijk in het Maori.
Na dit korte intermezzo gaan we weer verder de grot in, hier en daar zien we al wel wat gloeiwormen.
Als laatste worden we de grot uitgevaren met een bootje, de tourguide vraagt om absoluut stil te zijn in het bootje, omdat je dan pas echt kunt genieten van het vaartochtje. Als we allemaal in de boot zijn gestapt gaat ons bootje de donkere grot in, en dan verschijnen ineens honderden, misschien wel duizenden gloeiwormpjes aan de muren, maar vooral de bovenkant van de grot. Het is alsof je naar een sterrenhemel kijkt, maar dan met meer en fellere sterren dan gebruikelijk. Langzaam varen we zo'n 10 minuten door de grot...de gloeiwormen vormen haast een tunnel van lichtjes. Het is echt een prachtig boottochtje, echt een aanrader! We komen langzaam via de gloeiwormpjes-tunnel buiten weer in het felle licht aan, waar we uit het bootje mogen stappen; wat een indrukwekkend boottochtje, en ook vooral omdat iedereen ook stil is gebleven zoals gevraagd is, want herrie maken kunnen sommige toeristen hier.

Na deze fantastische rondleiding gaan we nog even de souvenirshop in om in ieder geval wat ansichtkaarten met de grotten en de gloeiwormen te kopen, want dan hebben we toch nog een paar foto's als het ware. Als we naar het parkeerterrein lopen, zien we dat het al een heel stuk drukker is dan toen wij aankwamen, al meerdere toerbussen zijn gearriveerd.
Nu is het dan tijd om ons te spoeden naar het middagprogramma, hiervoor rijden we richting Matamata een dorpje ten Oosten van onze huidige locatie.
We zijn zeer gespannen voor onze tour van 14:00u. Als we onze bestemming naderen, zien we het landschap veranderen, waardoor we ook het idee hebben dat we dichterbij komen. We stoppen even om het landschap op de gevoelige plaat vast te leggen.

Na deze korte onderbreking rijden we weer verder, en niet veel later zijn we er, The Shire's Rest, van hieruit zal onze tour vertrekken naar…. Hobbiton!
Hobbiton is één van de filmlocaties van de Lord of the Rings-films, en The Hobbit-films.
We zijn mooi op tijd, dus kunnen alvast even door het souvenirswinkeltje lopen, en even rondkijken. We zien bus na bus vertrekken voor steeds weer een nieuwe tour. Ieder kwartier lijkt er wel een bus te vertrekken. Het zal wel druk zijn in Hobbiton.

De tickets voor deze tour hebben we thuis al geboekt, we gaan er vanuit dat de kaartjes die we geprint hebben genoeg zijn om ons te melden bij de rij voor de bus, echter komen we er op het laatste moment achter dat we ons eerst moeten “inchecken” en daar dus weer nieuwe kaartjes krijgen. Gelukkig is deze ontdekking wel op tijd, dus dat is wel handig. Er stond ook helemaal niets over omwisselen van kaartjes o.i.d., was wel handig geweest!

Als we ongeveer richting de rij voor de bus willen lopen, zien we het echtpaar waar we vanmorgen mee aan de ontbijttafel zaten, zitten. We groeten ze even en nemen de ochtend even door. Zij blijken om 14:30u de tour te hebben, omdat dat bij aankomst de eerstvolgende mogelijkheid was. Het is dus wel duidelijk dat het hier behoorlijk druk is.
Niet veel later komt de bus, en mogen wij instappen. Het echtpaar zien we alsnog instappen voor de 14u-tour, we groeten elkaar nogmaals kort.
De bus zit nu vol, dus we vertrekken voor de 2-uurs tour door Hobbiton. Als we over de heuvels richting het plaatsje rijden, vertelt de chauffeur, en daarna de toergids allerlei leuk weetjes over de filmlocatie waar we nu zijn. Al snel zijn we bij het echte Hobbiton aangekomen, en met een grote groep stappen we uit de bus, en beginnen we aan de tour met de gids.

Meteen bij binnenkomst ziet alles er al als Hobbiton uit. Als we beginnen met lopen zien we steeds meer van het dorpje verschijnen.

Wow, dit ziet er wel heel mooi uit! Alsof je zo de film inloopt. We krijgen een mooie rondleiding van de toergids, maarwe lopen steeds een stukje achter, omdat we maar blijven fotograferen en filmen! Dat komt echt omdat alles er zo schitterend uit ziet. We proberen niet te veel (liefst geen) mensen op de foto/video te krijgen. Met de foto's is dat volgens mij best goed gelukt, maar dit kost steeds weer wat extra tijd. We lopen op een gegeven moment een beetje te ver achter en missen heel af en toe een stukje het verhaaltje door onze vertraging.

We worden gestructureerd door het dorpje geloodst. En het ene hobbithol is nog mooier dan het andere. Alles is tot in details uitgewerkt.

We eindigen uiteindelijk in de Green Dragon.
Hier “krijgen” we beiden een drankje, dat is ook wel nodig, want het is bloedheet, en we hebben in een behoorlijk tempo het dorpje doorkruist, en het blijkt toch nog iets groter dan we vooraf hadden gedacht. Bij de Green Dragon hebben we nog even tijd om van daaruit wat laatste foto's te maken, en daarna worden we verzocht om weer plaats te nemen in de bus voor de terugreis naar The Shire's Rest.

Hier kopen we nog wat kleine dingen in de souvenirshop, want de echte collectors items zijn aan de dure kant.
Na de toer deze belevenis in Hobbiton rijden we nog even naar het centrum van Matamata, het plaatsje waar deze locatie bij hoort. Hier hebben ze een “VVV”-kantoortje dat in dezelfde stijl gebouwd is. Helaas is deze gesloten, aangezien we er na vijven pas aankomen.
Snel daarna gaan we dan toch het laatste uurtje rijden naar Rotorua naar ons nieuwe hotel. Hier aangekomen laden we de spullen uit, en gaan en het stadje even eten. We lopen even door Eat Streat, zoals een gedeelte van het centrum heet, waar allerlei restaurants bij elkaar gepakt zijn. We hebben echter geen zin om hier uitgebreid te eten, dus verplaatsen we ons naar de lokale Burger King, om een snelle hap te doen.
Weer in het hotel aangekomen gaan we de plannen maken voor morgen; we schieten even in de stress omdat er zoveel is wat we zouden willen doen, maar waar we de tijd gewoon niet voor hebben. Dan maar een aantal dingen uitpikken die we zien als hoogtepunten. Weer te laat gaan slapen door deze keuze-stress. Het voordeel dat we wel hebben, is dat we twee nachten in Rotorua slapen, dus morgen geen inpak-cyclus.

Henriëtte Pelgrim

Dat is wel heel bijzonder, Hobbiton. Mooie foto's