vangennip.reismee.nl

Yanakie - Phillip Island

Dinsdag 19 mei – Yanakie – Phillip Island

Om 7:30u gaan we op pad naar Phillip Island, we willen weer een hoop gaan zien, dus we laten er ook vandaag geen gras over groeien. Alles wat we willen zien ligt op Phillip Island zelf, dus onderweg stoppen we niet voor bezienswaardigheden, het is voornamelijk kilometers maken.
Rond 10:00u komen we via de brug op Phillip Island terecht en bezoeken we eerst het Visitors Center om nog wat extra informatie te halen. Ook kopen we hier kaartjes voor de Penguin Parade en voor het Koala Conservation Centre. In de auto plannen we nog even de uitstapjes van de dag zo efficiënt mogelijk en mopperen we even over het weer, omdat het al heel de dag regenachtig is, en het er niet naar uitziet dat het nog gaat stoppen met regenen; het lijkt zelfs harder te gaan regenen.
We gaan als eerste naar het Koala Conservation Centre, volgens de boekjes leven hier zo’n 900 koala’s! Dus dat moeten we zien! We komen echter tot de conclusie dat die 900 wel erg positief gerekend is…in een speciaal afgebakend stukje terrein waar de “geconserveerde” koala’s zitten, zitten er maar liefst: 9! Het wordt op 2 krijtbordjes bijgehouden, bij één boardwalk 6 en bij de andere boardwalk 3! Nou is 900 ook wel overdreven veel, maar 9…
We moeten helaas deze koala’s in de regen bekijken, want inmiddels is de regenintensiteit wat toegenomen. Het is in het begin nog wel moeilijk om de koala’s te vinden, maar als je er eenmaal een paar hebt gezien, krijg je er oog voor en zie je ze wat makkelijker. De meesten zitten hier volgens ons in een vaste boom, want er staan op sommige plekken bordjes die we heel toevallig dicht bij een koala staan.

Na de “geconserveerde” koala’s bekeken te hebben kunnen we ook nog een rondje lopen in het gebied waar ze echt het wild rondlopen. Op het laatst zien we er hier ook nog één, maar dat is dan ook alles.
Doorweekt maar voldaan door het spotten van de koala’s (al waren het er wat minder dan verwacht) gaan we terug naar de auto. In de auto lunchen we nog even voordat we vertrekken; althans, voor we WILLEN vertrekken. De auto start niet! Ook na herhaaldelijke pogingen lukt het niet, het lijkt op een lege accu. We besluiten om de pechhulp van de verhuurmaatschappij te bellen, en hopen maar dat alles op tijd geregeld is, want de Penguin Parade kunnen we alleen vandaag doen! En het zou natuurlijk ook wel fijn zijn als we ook nog wat meer aan de dag hebben, dan wachten op de “roadswait” (of hoe de wegenwacht hier ook mag heten).
Na enige tijd gewacht te hebben in het huisje van het Koala centrum, zien we een autootje verschijnen met een mannetje dat komt proberen de auto te fixen. Het mannetje geeft ook al snel de accu de schuld, en krijgt de auto met een jumpstart weer aan de praat. Zijn advies is om de motor een half uurtje te laten draaien zodat de accu weer oplaadt, en dan naar zijn werkplaats te komen om de accu door te meten. Makkelijk gezegd, maar dat betekent dus weer…wachten!

We volgen zijn advies toch maar op, anders hebben we de rest van de vakantie misschien nog meer problemen. We rijden naar de garage en de accu wordt doorgemeten. Resultaat volgens het testapparaat: “GOOD BATTERY”. Volgens de monteur die de accu doormeet hebben we misschien iets aan laten staan. Naar ons weten zat alleen de stekker van de iPod in de oplader, en laadt die niet op op het moment dat de auto stil staat. Afijn, we moeten toch verder met dezelfde accu, hij wordt niet vervangen, terwijl we eigenlijk al de hele week in de ochtend bij het starten ons hart vasthouden bij het geluid en de moeite die het de accu kost om de auto te starten.
Na een hoop vertraging opgelopen te hebben kunnen we dan eindelijk weer verder met ons programma. Gelukkig kunnen we in ieder geval nog verder, want we waren al bang dat we alles moesten schrappen.
Als eerste gaan we naar de Nobbies, het Zuidwestelijke punt van Phillip Island. Hier zit een hele grote kolonie zeehonden op een rotsformatie nabij de kust. Je kunt er tours naartoe boeken met een bootje. We zaten nog te twijfelen of we dit misschien nog zouden doen, maar de accu heeft de keuze voor ons al gemaakt. We proberen de zeehonden nu vanaf de kust te zien. Dat is haast onmogelijk, met de zoom van de videocamera zijn nog net wat stipjes te zien, die dan waarschijnlijk toch zeehonden moeten zijn. We doen wel de korte wandeling die rond het bezoekerscentrum is uitgezet langs de kliffen, en die naar de blowhole leidt.

Na de wandeling begeven we ons al richting het spektakel van de avond, de Penguin Parade. Iedere avond iets na zonsondergang komen de (mini) pinguïns vanuit zee het strand op en zoeken langs de kust hun holletje/nest op voor de nacht. Daar hebben ze hier dan heel mooi een “non-profit”-fenomeen van gemaakt met tribunes voor (tot) 3800 personen per avond voor $24,50 (zo’n 17,50 EUR) p.p. Nou moet ik zeggen dat ik het niet had willen missen, maar op Phillip Island heb ik het idee dat ze wel het beste weten hoe ze een toerist uit moeten melken. Klein nadeeltje nog wel, je mag niet fotograferen en filmen tijdens de Parade, o.a. omdat je anders misschien de pinguïns laat schrikken en ze niet meer terug komen. Toevallig vandaag tijdens “onze” parade staat er een tv-ploeg te filmen, maar in het praatje vooraf wordt ons medegedeeld dat deze toestemming heeft en de juiste papieren, dus ik neem aan dat de hoofd-pinguïn deze dan af heeft gestempeld ofzo, en door heeft gegeven aan de rest zodat die niet schrikt, dus dan is het goed!
Na het aan land komen van de pinguïns, kunnen we nog wat rondlopen op de boardwalks achter de tribunes, en daar zien we de pinguïns langs de paden lopen, door de struiken en allerlei kanten op gaan op zoek naar hun eigen stekkie. Een hoop bedrijvigheid van die kleine beestjes, prachtig om te zien!

Na de parade moeten we nog een stukje in het donker terugrijden naar onze accommodatie. Deze is snel gevonden, we checken in en vragen het hotelpersoneel waar we nog iets kunnen eten. Men vertelt ons waar de restaurantjes zijn en we rijden daar nog even naartoe. We gaan eten bij een soort bar genaamd Hotel, en dit blijkt een zeer goede keuze, beste maaltijd die we tot nu toe hier in Australië gegeten hebben.
Na het eten van Hotel naar hotel en plannen voor morgen! Hopelijk doet de auto het morgenvroeg ook als ie koud is…