vangennip.reismee.nl

Negombo

Vandaag de laatste dag op Sri Lanka, we willen nog een beetje van Negombo gaan bekijken en voor de rest wat relaxen.
We gaan 's morgens op pad om de vismarkt te zien, maar eerst moeten we geld hebben, want we gaan het niet redden met wat we nog hebben. We regelen een tuk-tuk naar het treinstation, want ik had op internet gezien dat daar een pinautomaat zit. Als we geld hebben, gaan we te voet verder op zoek naar de vismarkt; er schijnen er 2 te zijn in Negombo, maar de eerste die we proberen te vinden, zien we wel op de kaart staan, maar in het echt komen we hem niet echt tegen. De weg er naartoe is wel weer afzien met de hitte, maar zo zien we in ieder geval wel meer dan vanuit een tuk-tuk. We komen o.a. ook het "Dutch canal" tegen dat hier een prominente rol heeft. Een kanaal dat ooit door de Hollanders gegraven is. Er liggen een hoop vissersbootjes overal, wat natuurlijk weer een mooi gezicht is. Nadat we vismarkt 1 maar even opgeven, besluiten we het stukje naar vismarkt 2 toch maar even met de tuk-tuk te doen, kost bijna niks, maar is wel even fijn om uit de hitte te zijn.
Op de vismarkt is het weer leuk rondkijken. Er liggen weer allerlei vissen in alle soorten en maten die je bij ons niet zo makkelijk zult tegenkomen, van haaitjes tot roggen. Op het strand ligt ook een hoop vis in de zon te drogen en zijn verschillende groepjes mensen de vis aan het bewerken. Een hoop bedrijvigheid allemaal in ieder geval.
Na de vismarkt gaan we met de tuk-tuk weer terug naar het hotel, hier rusten we even uit, en proberen we onze drijfnat bezwete kleren even te laten drogen. Daarna gaan we nog even in de straat vlakbij het hotel op souvenirjacht. We kopen bij een winkeltje een aantal souvenirs en proberen hier een goede deal te maken. Waarschijnlijk kon deal nog wel wat scherper, maar de prijs is op zich wat we ervoor willen betalen, dus gunnen we de verkoopster dat beetje inkomsten voor vandaag maar. Heeft ze misschien ook een goede week.
Na de souvenirjacht gaan doen we eerst een korte strandwandeling voordat we nog voor de laatste maal zwemmen. Het zwembad is nu lekker leeg, in tegenstelling tot gisteren.
We gaan vandaag op tijd eten, want vanavond staat natuurlijk de grote uitdaging van koffertetris ultimate op het programma. Uiteindelijk lijkt het eigenlijk allemaal best mee te vallen, en zit alles best snel in de koffers, morgenvroeg de laatste dingen, maar dat moet geen probleem zijn.
We proberen ook op tijd te gaan slapen want we worden om 6:30u opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Als we net in bed liggen is er allerlei lawaai op de galerij van het hotel; er lopen een aantal gasten te schreeuwen en aan deuren te rammelen. Op een gegeven moment wordt er ook aan onze deur gerammeld. Ik ga naar de deur, en doe nog wel even de deur op een kier en kijk wat er aan de hand is, ik dacht misschien iemand van het hotel die komt waarschuwen voor iets van gevaar ofzo, je weet niet. Maar het bleken 2 gasten te zijn die niet meer in het Engels uit konden brengen dan: "Water! Water!?" Op een ietwat vragende, maar meer dwingende toon. Ik heb ze maar zo snel mogelijk afgewimpeld en de deur op slot gedaan. Nora heeft even de receptie gebeld of ze wisten dat er mannen rond aan het lopen waren en hotelgasten lastig aan het vallen waren? Ze zouden gaan kijken...
De rest van de nacht niet echt rustig meer geslapen natuurlijk, want het bleef toch af en toe nog lawaaierig op de galerij en in het hotel met stemmen en deuren gerammel. Zo goed en zo kwaad als het kon toch maar proberen te slapen...energie op doen voor de reis van morgen...