Colombo - Negombo

Omdat we gisteren geen stadstour hebben gedaan in Colombo, gaan we die vandaag doen. We hebben afgesproken dat Bandare ons om 10:00u op komt halen. Om 9:05u belt hij of het goed is als we om 11:00u beginnen, volgens hem hebben we maximaal 2 uur nodig voor de stadstour, dus is 11:00u vroeg genoeg. Daar gaan wij niet mee akkoord, en vragen hem toch gewoon op de afgesproken tijd te komen. Waarschijnlijk was het gezellig gisterenavond en heeft ie daar nu wat last van...sorry, maar gisterenmiddag heeft ie al vrij "gekregen" van ons. Vandaag is er gewoon weer werk aan de winkel.
Iets na 10u komt Bandare dan toch aan bij ons hotel. We beginnen aan onze stadstour. Wij hebben in onze boekjes zitten bladeren en hebben wel een beeld wat we willen zien, en in welke volgorde, maar komen daar wat moeilijk uit omdat tijdens het rijden van de ene naar de andere plek Bandare ineens andere dingen weet die hij ook wil laten zien, en dat dan niet helemaal qua route economisch is. Maar ja, als we uiteindelijk alles wat we willen maar hebben gezien.
Als eerste zijn we naar de Boeddhistische tempel Gangaramaya geweest. Hier was toevallig ook een ceremonie bezig ivm het nieuwjaar met trommels en het fluitje, zoals we dat ook bij de dansvoorstelling hadden gezien. Verder leken de bijgebouwen van de tempel wel een museum, zoveel spullen mbt het Boeddhisme stonden daar verzameld; indrukwekkend allemaal.
Daarna zijn we vlakbij doorgereden naar de tempels die op het water zijn gebouwd, de Seemamalakaya. Ook zijn we langs de presidentswoning gereden, je ziet weinig van zijn woning, want deze is afgeschermd met een hele hoge haag, en er staan een aantal wachttorentjes met gewapende soldaten bij. Het is verboden te stoppen en te fotograferen. Ik moet zeggen, het kriebelde even, maar heb het toch maar niet gedaan...
Hierna hebben we ons even laten droppen in de wijk Fort om hier even rond te wandelen. We gingen hier o.a. even naar binnen in Cargills, een oude supermarkt. Hier hing een bordje dat je bij binnenkomst je tassen of rugzakken bij security achter moest laten, dus dacht ik niet voor problemen te zorgen, en maar even te wachten tot mevrouw Secutiry zelf even naar mij toekwam en mijn tas dan maar in bewaring zou nemen. Aldus deed zij, zij nam mijn rugzak, ik kreeg nummertje 19, en mijn rugzak werd op de toonbank gelegd met nummertje 19 er bij. Maar....Mevrouw Security ging weer weg en ging 20 meter verderop zitten keuvelen met haar vriendinnen en mijn rugzak lag op de toonbank bij de open deur van de winkel klaar voor eenieder die hem maar wilde hebben. Paspoorten, fotospullen, alles...ik weet niet of nummertje 19 een dief dan tegenhoudt?! Ik heb dan ook maar vriendelijk verzocht om mijn rugzak maar weer terug te geven en hiermee gewoon de winkel in te mogen lopen. En warempel, Mevrouw Security had hier geen problemen mee.
Na de belevenissen in Fort, wilden we nog even gedropt worden in de wijk Pettah. Normaal is dit de wijk met heel veel kleine winkeltjes, en een bazaar met van alles te koop. We hebben de straatjes gevonden, en er waren een heel klein aantal winkeltjes open, maar de meeste waren nog gesloten. Het was er ook weer rustiger dan het er normaal zou zijn. De straat die in onze boekjes stond als de meest populaire en bruisend van de winkeltjes, daar was zelfs helemaal niets open, en was uitgestorven. We hebben er een stukje in gelopen, maar toen we er de enige toeristen waren, en er zich "verdachte" bewegingen gingen voordoen van locals die voorheen maar wat op straat lagen, en nu ineens elkaar signalen leken te sturen...toen hebben we het zekere voor het onzekere gekozen en zijn we een andere straat ingeschoten. We hebben ons hier in Sri Lanka eigenlijk geen moment onveilig gevoeld, altijd op ons hoede, maar dat ben je in Nederland ook als je met dure spullen rondloopt. Maar nu hadden we wel het idee dat we het in ieder geval niet verder moesten opzoeken door een lege onoverzichtelijke straat in te gaan.
Alles is goed gekomen en we hebben gewoon ons rondje Pettah af kunnen maken inclusief de Sammankota moskee, die een zeer opvallende verschijning is door zijn wit met rode stenen...
Na Pettah gaan we nog even naar een shopping center om te lunchen en wat kleine boodschapjes te doen, en daarna rijden we nog door Cinnamon Gardens heen, een wijk waar de luxe huizen van Colombo staan; het Beverly Hills van Colombo zullen we maar zeggen.
Na Cinnamon Gardens rijden we door naar Negombo, tevens eindpunt van onze rondreis. We zitten deze keer wel in een ander hotel dan we de rondreis begonnen, want we hebben nog contact gehad met de reisorganisatie, dat het raar is dat er in de reisbeschrijving staat dat je de laatste dagen nog kunt genieten van het strand, als je hotel niet in de buurt van het strand zit?! We hebben na veel vijven en zessen nu toch een ander hotel gekregen, waar ze ons eerst voor bij wilden laten betalen, dacht het niet!
In Negombo doen we niet veel meer, want we zijn hier toch nog best laat aangekomen. De stadstour die Bandare inschatte op zo'n 2 uur, hebben wij weten te verlengen tot zo'n 5,5 uur. We gaan maar weer eens zwemmen in het zwembad. Vandaag is het gevaarlijker dan anders, het zwembad is hier overvol ivm de vrije dagen van iedereen. Veel spelende kinderen met rondvliegende tennisballen enzo; ik denk dat ze "raak-het-witje" speelden...
Na het zwemmen een taaie hamburger gegeten bij het hotel restaurant. Da's nog niet zo makkelijk, een hamburgertje bakken!
Morgen nog een dagje Negombo en dan zit het er helaas weer op...