vangennip.reismee.nl

Hikkaduwa

8:15u vertrekken we vandaag richting onze eerste bestemming. We blijven niet in onze home-town, maar verplaatsen ons naar een nabijgelegen plaatsje Balapitiya, om van daaruit een tochtje op de rivier de Madu Ganga te maken. We klimmen in ons bootje en tuffen de rivier op. We zien al gauw een "water monitor", oftewel een water varaan. Helaas met de spiegelreflex vastgelegd, dus voorlopig nog geen foto op de reisblog te bezichtigen.
Al snel moeten we een stukje door een mangrove varen om in een veel opener gebied terecht te komen. In het gebied zijn 64 eilandjes waarvan we er een aantal zullen zien tijdens het langsvaren. Sommige eilandjes zijn verbonden met bruggen, en ons wordt dan ook geregeld verzocht om flink te bukken. Als we bijna plat met onze neus op onze knieën zitten, hebben we nog (voor ons gevoel) amper ruimte om onder de bruggen door te varen.
We zien onderweg ook geregeld wat arenden boven onze hoofden voorbij komen en we hebben weer een ijsvogel gespot.
Tijdens de tocht maken we een aantal stops, als eerste meren we aan bij een eilandje, waarop een oud mannetje bezig is om kaneel-stokjes te maken. Hij laat het proces zien, en na afloop kan er natuurlijk gekocht worden. Ach, omdat het echt "traditioneel" gemaakt is, en om het mannetje te steunen, kopen we een pakketje van zijn cimmenimmenon.....zoals we dat in mooi Engels niet uit kunnen (of willen) spreken. Bij het verlaten van het hutje van het mannetje trek ik nog bijna zijn jaarvoorraad van het plafond, die hij op 1,80m aan zijn plafond had hangen aan wat draadjes; en dat zie ik nét niet als ik een petje op heb, want dat zit dan in mijn dooie hoek. We verlaten zijn eilandje gelukkig nog als vrienden en gaan weer verder in ons bootje.
Volgende stop is een eilandje met daarop een tempel. Hier lopen we even rond, en zien we toevallig ook nog een of andere mega eekhoorn.
Na het tempel-eilandje varen we nog wat rond en genieten we nog wat van de omgeving, tot we bij een "fish farm" aankomen. Deze farm bestaat uit drijvende houten vierkanten, met daarin in elk vierkant een andere vissoort die gekweekt is. Hier kun je een knabbelbehandeling van de vissen krijgen, maar die slaan wij over. Voor het extra vermaak heeft men hier ook nog wat beestjes die je dan even vast kunt houden voor op de foto... Bijvoorbeeld: krokodilletjes aan een touwtje, krab aan een touwtje en een slangetje. We maken wel snel even wat foto's van deze ongein, maar vasthouden hoeft voor ons niet.
Nou is het in en uitstappen van een bootje toch al niet zo'n leuke bezigheid, maar nu moet dat ook nog eens gebeuren op een soort drijvende vlonders, dus helemaal niks leuks aan. Bijna ging het bij mij nog fout buiten deze kritieke punten; ik zag een hoogteverschilletje in vlonders over het hoofd en moest even zwaar corrigeren om niet als volgende attractie te boek te komen te staan: Sjors aan een touwtje!
Na de fish farm zijn we weer terug gevaren naar het beginpunt, alwaar Bandare ons op stond te wachten; hij heeft niet zo'n zeebenen volgens zijn zeggen.
Na dit rivieren-avontuur gaan we de stad Galle bezoeken, maar niet voordat we op de weg er heen naar de Turtle Hatchery zijn geweest waar we op de heenweg naar de rivier langs kwamen.
Bij de schildpadden, zien we een hoop jonge schildpadjes, en ook een aantal oudere. De oudere zijn opgevangen omdat ze in vissersnetten terecht zijn gekomen en gewond zijn geraakt. De jonge schildpadjes, zijn uitgebroede eitjes die gekocht zijn op de markt, die daar te koop aangeboden waren ter consumptie. Leuk om de beestjes te zien. Heel lang blijven we er niet, heel veel is er niet te zien, door naar Galle.
In Galle gaan we de Dutch Fort bekijken, een fort gebouwd door "ons". Het is eigenlijk een hele grote verdedigingsmuur om een gebied heen. We gaan door de poort heen, en laten ons droppen door Bandare en lopen door het fort heen om de overgebleven gebouwen te bekijken. Er zijn o.a. kerken te zien, maar ook andere gebouwen uit dezelfde periode die inmiddels een andere bestemming hebben gekregen; vaak als hotel. Door de hitte is het toch nog een fikse wandeling!
Na Galle weer terug naar ons hotel in Hikkaduwa. Na het zwemmen willen we vandaag weer gaan eten bij één van de restaurantjes in het dorpje; we hadden gisteren een leuke gezien. Echter bij aankomst is deze gesloten, ook onze Nordic House van gisteren blijkt gesloten. Dit heeft allemaal al te maken met het aankomende nieuwjaar dat hier gevierd gaat worden, iedereen is al op weg naar zijn familie. We kiezen maar een ander restaurant uit...niet zo'n goede keuze blijkt...in ieder geval eet ik mijn tonijn-moot niet op; hij ruikt raar en er zit een smaakje aan...ik neem geen risico...ik kan me het vissoepje in IJsland nog te goed herinneren!