vangennip.reismee.nl

Yala (Tissamaharama) - Hikkaduwa

Vandaag wordt het voornamelijk weer een reisdagje. We rijden langs de zuidelijke kant van Sri Lanka naar onze volgende overnachting.
Het idee van Bandare was in eerste instantie om een stuk snelweg te pakken, maar dat leek ons niet zo'n goed idee, want dan zien we ook maar weinig en dat kunnen we thuis ook wel.
We lezen in onze boekjes dat er onderweg een plaatsje is waar zoutpannen zijn waar zout gewonnen wordt, en vragen Bandare of we daar langs komen, en of we dat kunnen zien, want dat ziet er altijd wel mooi uit. Bandare is natuurlijk weer overijverig, en voor we het weten staan we voor de zoutfabriek geparkeerd, en enkele minuten later lopen we voor een rondleiding over de zoutfabriek. We mogen geen foto's maken binnen de hekken; waarschijnlijk zijn ze bang dat we thuis ook een zoutfabriek beginnen. Na de rondleiding scoort Bandare met groffe discount nog een jaarverpakking zout voor de hele familie, en gaan we weer verder op weg.
Onderweg komen we ook langs de blowhole, een natuurlijk fenomeen waar om de zoveel tijd water omhoog spuit...helaas vandaag niet... We worden voor de kaartverkoop nog wel even naar binnen gelokt met de mededeling dat het binnen een kwartier weer zover is, maar bij de blowhole aangekomen, is er weinig tot niets te zien... Dus maar weer verder.
We stoppen nog bij een plaatsje waar een hoop vissersbootjes op het strand liggen om even de benen te strekken en wat rond te kijken.
Verder op de route ligt DE attractie die je moet zien op Sri Lanka, de paalvissers! Maar helaas...op de tijd dat wij langsrijden...: geen vissers! Die kruipen rond 17:00u weer op hun paal. We maken wat foto's van lege palen ver in de zee.
Een stukje verder blijken de palen iets dichter bij het strand te staan, en daar stoppen we ook even om ze beter op de foto te krijgen. Op het moment dat we stil staan, krijgen we het aanbod van een Sri Lankaan dat hij het paalvissen kan laten zien, tegen een kleine vergoeding wel te verstaan. We berekenen even tijd, afstand, programma en zijn aanbieding en komen tot de conclusie dat het nog niet zo'n gek idee is om op zijn aanbieding in te gaan. Hij wil met 2 man voor 1000 rupies wel even gaan laten zien hoe je kunt paalvissen. Ik zeg: "Klim maar op die paal!"
Als we om de hoek lopen waar het "spektakel" gaat gebeuren, zien we al een paalvisser zitten (ik voel 'm hier al aankomen, maar ik ben malle Pietje niet), en paalvisser 1 en paalvisser 2 lopen (ja, lekker dicht bij het strand, dan hoef je niet te zwemmen) naar hun palen, en gaan zitten vissen. Wij maken de foto's en filmen wat, van de "traditionele" visserij. Paalvisser 1 komt na een paar minuten de cash incasseren, met het verhaaltje dat ze met z'n 3-en zijn, blablablabla. Dacht het niet dus...wou hem al de volle laag geven, maar toen ik begon, kwam Bandare daar al vol overheen. De 1000 rupies werden snel in ontvangst genomen, en paalvisser 1 droop met de staart tussen de benen af.
Na nog wat dorpjes en lange wegen komen we aan in Hikkaduwa, waar we een hotel pal aan het strand hebben. Het dorpje is een stuk toeristischer dan de andere stadjes en dorpjes waar we tot nu toe hebben gezeten. Hier zijn wat meer restaurantjes en dergelijke die op toeristen gericht zijn, daar maken we 's avonds (na het dagelijkse zwemmen) dan ook maar gebruik van en eten eens niet in het hotel, maar gaan in het donker op pad en vinden een hamburger-restaurantje, Nordic House. We eten daar allebei de beste burger van de vakantie.
Na het eten weer de wandeling terug naar het hotel, en dan loopt ook deze dag weer op zijn einde.