vangennip.reismee.nl

Nuwara Eliya - Yala (Tissamaharama)

Vandaag staan er op zich geen grote bezienswaardigheden op het programma. Een behoorlijke rit van Nuwara Eliya naar Yala en gewoon kijken wat we onderweg tegenkomen. In de reisbeschrijving staat in ieder geval dat het dorpje Ella op de route ligt, dus daar willen we in ieder geval even stoppen. En verder als we een mooi foto momentje zien of even de benen willen strekken, dan hoeven we het maar aan te geven aan Bandare, en dan wordt er netjes gestopt. Bandare heeft ook nog een geheimzinnige tussenstop waar hij nog niets over kwijt wil, maar dat is pas na Ella.
We beginnen de route en rijden als eerste voornamelijk door de inmiddels bekende theeplantages; het blijft een indrukwekkend gezicht. De weg slingert omhoog en daarna weer omlaag, tot ik plots in een flits wat mensen in een rijstveld aan het werk zie, en vraag om een foto-stopje. We stappen uit, en Nora en ik maken op een afstandje wat foto's en filmen wat. Als we klaar denken te zijn, komt Bandare naar ons toe lopen en vraagt of we van dichterbij willen kijken. Op zich willen we dat wel, maar willen niemand storen natuurlijk. Bandare geeft aan dat dat geen probleem is, en we lopen met hem naar beneden verder de helling af. Bandare babbelt op zijn bekende wijze met de mensen, en alles is prima en iedereen is heel vriendelijk en legt alles uit hoe het in zijn werk gaat, we krijgen zelfs thee aangeboden (die slaan we vriendelijk af, we zitten nog vol van het ontbijt). Ze zijn bezig met het beplanten van de nieuwe rijstplantages voor de nieuwe oogst; de "stekjes" komen ergens anders vandaan, maar gaan hier nu netjes geordend de grond in. Iedereen die een stukje land heeft helpt elkaar om elkaars land mee te beplanten.
We kijken nog even hoe het allemaal in zijn werk gaat en vertrekken daarna weer; toch handig zo'n Bandare! Niet veel later komen we langs een rijstmolen, hier wordt de rijst als het ware uit het vliesje gemalen, en hier stopt Bandare ook eventjes voor ons. Hij heeft al aardig door wat wij wel leuk vinden om te zien.
Na de rijstmolen zijn het voornamelijk mooie uitzichten waar we het mee moeten doen tijdens de rit, tot we in Ella zijn.
In Ella stappen we even uit, en lopen we even over een marktje heen en weer. We drinken er ook even wat bij een cafeetje. Echt heel speciaal is het dorpje nu ook weer niet, Het ziet er net zo uit als veel van de andere dorpjes die we tegen komen, gewoon: Sri Lanka.
Als we verder gaan op de route komen we nog een grote waterval tegen, die moet natuurlijk ook even op de foto. We kunnen ons beheersen om niet van alle kanten een foto te hoeven hebben, maar dat kan ook aan de temperatuur liggen.
Een tijdje na de waterval rijden we een soort natuurgebiedje in, dit is Bandare's geheimzinnige tussenstop. Hij brengt ons naar een verborgen tempel. Een aantal grote Boeddhabeelden uitgehouwen uit een rotswand, die nog niet heel lang geleden ontdekt zijn; ze waren jaren overwoekerd met jungle... Toch wel mooi om dat dan ook weer gezien te hebben!
Hierna rijden we door naar Yala.
Hier doen we eigenlijk het gebruikelijke...rusten...zwemmen...eten...op tijd naar bed...
En deze keer is op tijd naar bed wel heel erg nodig, want onze grapjas Bandare heeft de limiet voor morgen weer erg scherp gesteld: 5:30u vertrek naar Yala National Park!