vangennip.reismee.nl

Kandy

We beginnen de dag met de afspraak die we hebben staan met de hotelbediende, en gaan dus nog even op de bovenste etage kijken naar het uitzicht. Hierna gaan we ontbijten.

Om 8:30u ontvangt Bandare ons weer met open armen voor vertrek bij de receptie. We vertrekken naar de botanische tuinen van Peradeniya, onderweg stoppen we nog bij het treinstation in Kandy om treinkaartjes voor morgen te halen. Bij de botanische tuinen wandelen we een hele poos rond en zien allerlei mooie bomen, struiken en planten; vooral de orchideeënkas is een lust voor het oog. Er is o.a. ook een hangbrug over een rivier heen gespannen, en Bandare vindt dat we daar ook maar even een stukje over moeten lopen. Wij helden deinzen daar niet voor terug, alhoewel ik mijn twijfels heb over de "teller" die aan het begin van de brug staat te controleren of er maar 6 mensen tegelijk op de brug zijn, aangezien 6 Sri Lankanen niet gelijk is aan 6 Europeanen...weet ik niet of ie die factor ook meerekent...?
In een bepaald gedeelte van het park zien we ook hoe duizenden vleermuizen hun onderkomen hebben gevonden in de bomen... Het zijn er echt VEEL! En ze stinken ook nog eens, maar wel weer mooi om eens te zien, vooral als zo'n groot vliegend exemplaar hoog in de lucht hangt is het een mooi gezicht...
We maken het rondje verder af in het park en zien dus nog allerlei mooie landschapsarchitectuur.
Op de terugweg naar het hotel zet Bandare ons af in het centrum van Kandy, zodat we daar rond kunnen kijken. We spreken af dat we na een uurtje of 1 a 1,5 even met hem bellen dat hij ons op dezelfde plaats weer op komt pikken.
Toch wel even eng om in zo'n grote drukke stad alleen losgelaten te worden. Het is heel hectisch, en overal loopt iedereen door elkaar. En wij vallen als toerist natuurlijk ook helemaal niet op: WIT, videocamera, dikke spiegelreflex camera om de nek, petjes op, zonnebrillen...nee, wij gaan echt op in de menigte!
En we willen juist al die dingen zien waar het druk is, de marktjes, winkeltjes, waar mensen hier mee bezig zijn, wat ze doen...dus dan moeten we wel overal doorheen ploeteren. In ieder geval goed op elkaar letten, en elkaar niet kwijt raken! Gelukkig steek ik nog wel boven de gemiddelde Sri Lankaan uit, dus heb wel een redelijk overzicht, en ik denk dat Nora mij op zich nog wel er boven uit zou kunnen zien steken, maar gelukkig hebben we die theorie niet hoeven testen. We hebben alles goed kunnen bekijken zonder incidenten. Wel wordt er iets te vaak gevraagd waar je vandaan komt, en wordt er van alles aangeboden, en dan wil ik te vaak aardig blijven en netjes antwoord geven, maar 40 keer op 1 markt gaat dat gewon niet werken.
Na de afgesproken tijd bellen we Bandare weer, en die komt ons netjes ophalen op de afgesproken plek. Hij brengt ons naar het hotel en zal ons later vanmiddag weer op komen halen, om lopend de rest van het dagprogramma te doen.
Vanmiddag gaan we naar de Tempel van de Tand, hier wordt de tandrelikwie bewaard, de tand van Boeddha. We bezoeken de tempel en de bijbehorende bijgebouwtjes, hier zijn wederom veel mensen aan het bidden en offeren.
Na deze tempel gezien te hebben, staat er nog iets cultureels op het programma, we gaan namelijk naar een traditionele Sri Lankaanse dansvoorstelling. Op weg naar de tempel zijn we eerst gestopt bij de zaal waar dit plaats gaat vinden, en hebben we plaatsen geboekt. Dat gaat iets anders dan bij ons. We kwamen aan, bestelden kaarten, en konden mee de zaal inlopen om te kijken welke plaatsen we wilden, en welke nog vrij waren, daar werden toen blaadjes met onze naam opgelegd...
De voorstelling was leuk om te zien, geen hoogstaand dansacademie materiaal ofzo, maar gewoon een vermakelijk stukje cultuur. De mannen en vrouwen hebben zich in ieder geval flink in het zweet gewerkt bij die temperaturen!
Net voordat de voorstelling begon kwam er een stortbui naar beneden, maar toen zaten wij gelukkig al lekker droog. Nu dat de voorstelling is afgelopen is het buiten weer droog. We lopen terug naar ons hotel en kijken alweer terug op een vermoeiende maar leuke dag!