vangennip.reismee.nl

Trincomalee (Nilaveli)

Hedenochtend is het dan weer zover, er staat een whale watching tour op het programma! Dit wordt dan het derde jaar op rij dat we dit doen. We hadden ons voor vertrek voorgenomen om ons in te houden en het niet te doen. Maar nu we er zijn, de tijd hebben, en het spotgoedkoop is...we kunnen niet anders...het werkt verslavend, althans voor ons.

Als we wakker worden is het buiten nog donker. We maken ons klaar voor vertrek. Iets voor 6 wordt er op onze kamerdeur geklopt; het is het mannetje van de tour, dat ons zonder dat we een kamernummer of naam hebben verteld, heeft weten te vinden. Hij kondigt even aan dat het bijna 6 uur is.
Enkele minuten later lopen we het strand op. We zien net een bootje volgeladen worden met 6 personen, en bij een ander bootje staat een groepje van 5 personen te wachten om in te stappen. Helemaal tegen onze Max.4-personen regel dus; we bereiden ons al voor op het feit dat het hele feest niet doorgaat.
Maar gelukkig komt het tourmannetje met duidelijkheid. We krijgen een privé-bootje met z'n tweeën! Goed geregeld dus.
Na het aantrekken van een reddingsvest zijn we eigenlijk al snel vertrokken. En binnen de kortste keren zitten we op volle snelheid. Gisteren had het tourmannetje ons nog verzekerd dat de zee vanochtend heel rustig zou zijn: "like a swimming pool" waren zijn woorden. Nou, echt ruig is het niet, maar als het mijn zwembad geweest was, had ik mijn zwembadmannetje even gebeld om het na te laten kijken!
We zitten in het bootje aan weerskanten op een klein houten bankje; Nora aan stuurboord en ik aan bakboord. Bij volle snelheid stuitert het bootje over het water. Je probeert je op allerlei manieren schrap te zetten, maar komt iedere keer weer met een smak op het houten bankje terecht. Na zo'n 10 minuten begint de verzuring in de benen en handen, en de eerste beurse plekken op de kont beginnen pijnlijk te worden. Dat gaat morgen nagenieten worden!
Gelukkig hebben we na 10 minuten nog niets aan walvissen gevonden, dus onze ochtendgymnastiek kan nog even doorgaan. Na zo'n 40 minuten full speed spotten we de eerste walvis; een bultrug. Onze bootsman vaart er zo snel mogelijk naartoe en blijft er zo goed mogelijk bij in de buurt. Zodra het beest een diepe duik neemt en dus van plan is om een aantal minuten onder water te blijven, zoekt hij een ander exemplaar op en doet daar hetzelfde. Gelukkig lijkt het hier op het moment te wemelen van de bultruggen! We zien het ene na het andere exemplaar...wat is het weer een geweldige ervaring om zo dicht bij deze majestueuze dieren te zijn! Echt geweldig, om kippenvel van te krijgen!
Na ongeveer een uur op walvissen "gejaagd" te hebben, keren we weer huiswaarts. Onderweg komen we nog een aantal dolfijntjes tegen (die door hun snelheid wat moeilijker op de foto te zetten zijn).
Uiteindelijk komen we zonder zeeziek te worden en zonder kleerscheuren ook weer van dit avontuur vandaan. Mensen, wat was dit weer prachtig! Helaas nog weinig foto's om te delen, want de meeste zijn natuurlijk met mijn "grote" camera gemaakt, en die foto's kan ik niet op de Ipad zetten...
Na dit bootavontuur maar snel even ontbijten, want dat hadden we uit moeten stellen in verband met dit vroege vertrek...misschien maar beter ook, anders was het alleen maar visvoer geworden waarschijnlijk.
Na het ontbijt even terug naar de kamer. We gaan heel even op bed liggen, maar dat heel even loopt door de vermoeidheid van het vroege opstaan en de zware boottocht wat uit.
Na het korte intermezzo gaan we eens kijken wat er allemaal op het strand te beleven is als we linksafslaan op het strand. We zien hoe de o.a. hoe de lokale vissers bezig zijn hun netten richting het strand te slepen. Wat een mankracht komt daar aan te pas, echt arbeidsintensief! En volgens mij is de opbrengst niet eens zo groot...
Vanuit een bootje op zee worden de netten in het water gegooid, en dan worden deze over een breedte van zo'n 200 meter(?) verspreidt, en vervolgens wordt er over deze 200 meter aan 2 kanten een touw naar het strand gebracht door een ander bootje, zodat er als het ware een afgezet gebiedje ontstaat. En dan begint het echte werk... Aan de 2 touwen beginnen 2 ploegen te trekken om de netten maar de kant te slepen! Langzaam komen ook de 2 ploegen naar elkaar toe. En uiteindelijk komen ze dus samen, en hebben ze dus het hele net binnen en de vis op het strand. We hebben niet een hele sessie van voor tot achter meegemaakt, maar volgens mij zijn ze daar minimaal 2 uur mee bezig! Het ziet er allemaal wel authentiek en indrukwekkend uit.
We wandelen een flink eind door op het strand, tot het strand eigenlijk ophoudt. Maar ja, nieuwsgierig zoals wij zijn, willen we toch even weten wat er achter dat bochtje ligt, wat wat moeilijker te bereiken is doordat het geen normaal strand meer is en wat onhandiger loopt met aangespoelde stukken van vanalles. Als we om het bochtje komen, komen we in een soort baaitje terecht met allemaal vissersbootjes, allemaal heel kleurrijk. Het waren die extra meters zeker waard. Als we het geheel even vast staan te leggen, flitsten er ook nog even 2 ijsvogels voorbij. Te snel voor de foto, maar op ons netvlies staan ze.
Hierna wandelen we weer terug, onderweg drinken we nog even ergens een vruchtencocktail (n.a. natuurlijk).
Bij terugkomst in het hotel, snel badkleding weer aan en weer een zwemsessie in het zwembad! De zee ziet er wel heel wild uit, en zo te zien is er ook niemand in zee, er hangt ook een rode vlag, misschien dat dat er iets mee te maken heeft...
Na het avondeten nog even internetten bij de receptie, en dan zit er weer een fijne dag vakantie op! Van vervelen toch nog niet echt sprake geweest!