vangennip.reismee.nl

Dubai - Colombo - Negombo

Onze vlucht is zoals gezegd netjes aangekomen op Dubai voor middernacht, echter taxiën en uitstappen doen ze op zo'n groot vliegveld toch wat langer over blijkbaar, en vervolgens met een bus naar de terminal is ook een opgave. Uit eindelijk blijft er toch nog wat tijd over tot onze aansluitende vlucht naar Colombo gepland staat om 2:45u, dus nog even tijd om de benen te strekken en rond te kijken op de luchthaven. Het is hier druk en hectisch, dat is vooral de sfeer die we proeven.
We scoren nog even wat drinken en een taxfree parfummetje voor Nora (voor verjaardagscadeau's kun je tegenwoordig niet op webshops vertrouwen).
We zien op het vliegveld wel de bekende merken, maar dan toch n?t een tikje anders met zo'n Arabisch logo, wel een geinig gezicht. Wie raadt de bijbehorende keten die bij de foto's staat? Arabieren uitgesloten van deelname...
Vanaf 1:50u kunnen we boarden, maar we wachten even tot de eerste meute door de poortjes is. Echter gaat het allemaal niet zo vlotjes. Op zich zit het vliegtuig op tijd vol en is iedereen op tijd klaar, maar volgens de piloot blijkt er wat "congestion" op het vliegveld te zijn waardoor we uiteindelijk pas 45 minuten later opstijgen dan de bedoeling is.
Het vliegtuig dat we nu hebben is nog jonger dan het vorige, want het entertainment systeem is groter mooier en nieuwer! Jammer dat het de bedoeling is dat we nu gaan slapen om te wennen aan het ritme van Sri Lanka...
Het slapen lukt bij mij redelijk, maar bij Nora wil het helaas wat minder lukken; we zitten op de laatste rij in het vliegtuig, en achter ons zitten de stewardessen te hard te beppen.
Gelukkig worden we al op tijd "gewekt" voor ons ontbijt: 4:45u krijgen we dit al voor onze kiezen! De maaltijd is wederom goed verzorgd door Emirates, maar het "traditional breakfast" van Nora was niet zo'n slimme keus. De vlammen die daarmee opgewekt konden worden, had als brandstof kunnen dienen voor de hele vlucht: SPICY! Alvast een goede tip (1) aan onszelf voor de rest van de reis, careful with the hot stuff!
2 minuten voordat we landen is het eindelijk zover: Nora is in slaap gevallen. Aan mij de dankbare eer om haar weer wakker te maken.... Steevast word ik dan begroet met de slaapdronken woorden: "Ja, sorry hoor..."
Bij het uitstappen, als eerste de klap in het gezicht van de hitte; ook wel logisch met onze lekkere fleece truien aan, en uit een min of meer geconditioneerd vliegtuig, naar een omgeving van 30 graden; en dat al bij de lokale tijd van 9:20u.
Als eerste de koffers van de band halen, en daarna snel even wat geld pinnen, want we zijn natuurlijk weer zonder geld op pad gegaan.
Nog even onzeker over de wisselkoers en of ik na zo'n lange reis nog helder kan rekenen, pin ik (achteraf) een te klein bedragje, aangezien ik bang ben meteen heel mijn bankrekening te plunderen. 20.000 rupiah klinkt heul veul, maar is maar 111 Euro, dus volgende keer maar wat meer.
Na het pinnen snel op zoek naar onze chauffeur, want door de vertraging staat die arme man ook al een tijdje te wachten.
We hebben 'm gelukkig snel gevonden en hij brengt ons naar een taxi pick-up plaats waar hij daarna zijn auto zal stallen om de koffers in te laden. Hij loopt even weg om zijn auto te halen, en nog voordat hij uit het zicht is verdwenen zijn onze koffers al drie keer bijna opgetild door behulpzame chauffeurs die hun service ook wel willen aanbieden: dat gaat dus mooi niet door! Gelukkig waren we hier op voorbereid en zijn zeer alert.
Vrij snel komt onze chauffeur terug met de auto, en laden we de koffers in en zijn we op weg naar onze eerste accommodatie in Negombo. Het blijkt nog best een eindje rijden, en we merken meteen waarom je hier zelf geen auto kunt huren...wat een gekkenhuis op de weg! We hebben ook meteen door dat onze chauffeur heel goed rijdt, goed oplet en uit de eerste gesprekjes lijkt het ook een goede gids.
De eerste dag adviseert hij om even uit te rusten van de reis, wat wij met onze normale schema's op vakantie een uitermate rare keuze vinden voor een gids, maar we gaan er toch voor. In het begin vallen we even in een zwart gat, maar als we besluiten om gebruik te maken van het zwembad van ons hotel, dan valt het allemaal best mee. Doordat Nora niet (of 2 minuten) heeft geslapen afgelopen 2 dagen, is het ook maar beter om deze dag nog maar even rustig aan te doen en na het avondeten op tijd te gaan slapen. Het avondeten doen we in het hotel, niet al te exotisch...denk aan tip (1)!
Verder had de gids het voorstel om morgen extra vroeg op pad te gaan, omdat het olifantenweeshuis van Pinnawela op de planning staat, en het voederen van de baby olifantjes om 9:15u begint. Er wordt verwacht dat we om 7:00u klaar staan voor vertrek! Kijk, dat zijn vakantieplannen naar ons hart!