vangennip.reismee.nl

Yala (Tissamaharama)

5:30u staan deze vakantiegangers weer met goede moed klaar voor vertrek. Het is verdorie nog donker...en 5:30u klaarstaan, dat betekent natuurlijk dat er al minimaal een uur voorbereiding aan vooraf is gegaan...
We gaan zometeen vertrekken naar Yala National Park, hét park om luipaarden in het wild te zien! Er zijn natuurlijk geen garanties, maar als ergens de kans groot is, dan is het hier. Verder loopt en vliegt er van alles aan wildlife rond, dus mocht het luipaard zich niet laten zien, dan valt er nog genoeg te zien.
We mogen instappen in een grote jeep met comfortabele stoelen, dat zal waarschijnlijk wel nodig zijn, anders hadden we de gewone auto wel genomen. We vertrekken en beginnen nog gewoon op asfalt, dus dat rijdt lekker door, zeker op dit tijdstip. Maar al gauw gaan we over op een onverharde weg. Ook goed te doen met deze jeep. Het begint al wat lichter te worden, en tegen 6:15u rijden we het daadwerkelijke Yala National Park binnen, we hebben dan al wat watervogels en een groep wilde zwijnen gezien. We spotten in de eerste boom een roofvogel, ben even de naam kwijt, maar het was een soort arend (foto volgt).
We rijden door het park, de hoofdweg is goed begaanbaar, maar er zijn steeds zijwegen, die volgens mij naar keuze van de chids (VanDale2014) genomen kunnen worden en deze zijn een stuk minder van kwaliteit; hier komen de comfortabele stoelen zeer van pas. Aangezien we maar met drieën achterin zitten, kunnen we kiezen waar we gaan zitten, uit de 6 beschikbare stoelen. De achterste 2 zijn de schietstoelen merk ik als we over door een hele diepe kuil rijden! Ik kom een halve meter van mijn stoel los, en raak het plafond nét niet...
Onze chids speurt allerlei wegen af, en vraagt onderweg nog aan andere chidsen naar info, maar helaas, het luipaard valt niet te spotten vandaag; het luipaard spot vandaag eerder met ons... Nora ziet nog wel iets diep in de bosjes bewegen dat Bandare wellicht wil kwalificeren als een mogelijk luipaard, maar het kan net zo goed een vriend van Bandare zijn met een luipaard-pyjama aan, die even een keer ritselt in de bosjes. We zien wel wat verschillende vogels, waterbuffels, maar wat belangrijker is, waar we ook heel erg naar uitkeken...een hoop krokodillen! Er zitten er een flink aantal, en ook flinke grote! Heel dichtbij komen we natuurlijk niet, maar we kunnen ze wel goed zien.
Verder is de omgeving natuurlijk hartstikke mooi om te zien, een tegenvaller dat het luipaard zich niet laat zien, maar de natuur regisseer je niet natuurlijk. Al met al weer een hele mooie tocht door de mooie natuur van Sri Lanka!
's Middags laten we ons even droppen in het centrum van Tissamaharama waar we even doorheen lopen en wat boodschappen doen. Op een afgesproken tijd laten we ons weer netjes oppikken bij de supermarkt.
In de namiddag zwemmen we weer, fles 2 van de zonnebrand gaat op! 2 weken zon en dagelijks zwemmen en nog steeds de 2 meest witte mensen in het land (incl. Engelsen) alle hoofden draaien om als we ergens langs lopen... We dachten nog even bruin geworden te zijn tijdens de safari-tocht, maar dat bleek alleen maar zand te zijn dat in ons zweet/zonnebrand was blijven plakken...
's Avonds eten we 'normaal' bruin brood van de supermarkt, want we missen het normale eten een beetje, het is iedere keer eigenlijk weer te veel, te geforceerd eten. Ontbijt, lunch, diner... en een lichte maaltijd is moeilijk samen te stellen als je even ergens gaat lunchen ofzo.
Morgen mogen we iets langer uitslapen van Bandare, we vertrekken pas om 8:00u, maar omdat de opstapelende vermoeidheid begint toe te slaan, wordt het ook vandaag weer niet laat. Tevens ben ik vandaag bij koffertetris bij level 10 uitgekomen, ook vermoeiend!