vangennip.reismee.nl

Egilsstaðir - Jökulsárlón

Dinsdag 11 juni 2013

Het vissoepje van gisteren is niet goed gevallen, ik voel me niet zo lekker; sterker nog, beroerd is een betere omschrijving. Hier heb je meteen het nadeel te pakken van het dagelijks moeten verkassen van hotel naar hotel...niks aan te doen, d'r moet vandaag gewoon gereden worden!

We vertrekken vandaag iets later, en doen het voor ons doen ook iets rustiger aan. We houden ons eigenlijk beperkt tot de hoofdroute om van A naar B te komen, en in de plaatsjes die we tegenkomen onderweg stoppen we even om op adem te komen voor het volgende stuk. Echte hikes e.d. zitten er vandaag niet in de route, het zou vandaag sowieso een vrij 'cleane' route zijn, dus dat komt mooi uit. De route begint langs fjorden, komt langs bergen en loopt als het ware van de oostkust naar de zuidkust. We komen onder andere langs de vissersplaatsjes Reyðarfjörður, Fáskrúðsfjörður, Stöðvarfjörður en Djupivogur. Later op de dag komen we ook langs de vuurtoren en het strand bij Hvalnes, volgens onze boekjes zouden hier op dit strand duizenden zwanen te zien moeten zijn...maar helaas, die waren zelf op vakantie waarschijnlijk. Een eindje verder bij Stokksnes zou nog een strandje liggen waar zeehonden te zien zouden moeten zijn, maar na een koude wandeling die nergens heen leidde zijn we maar omgedraaid. De verstrekte informatie van onze touroperator BBI laat ons af en toe toch in de kou staan! Verouderd, niet duidelijk, etc.

Hoe verder we met onze route zuidwaarts gaan, hoe mistiger en kouder het wordt helaas.

Noemenswaardig puntje van de reis van vandaag is ook nog dat we dan toch nog een rendier hebben gespot, één van de weinige wilde dieren die je hier aantreft.

Onderweg eet Nora 's avonds in de buurt van Höfn bij het restaurant van een benzinepomp nog iets; ik sla deze maaltijd nog even over...nog steeds bekomen van het vissoepje.....met 380 km op de teller voor vandaag heb ik mijn buik al wel even vol.