vangennip.reismee.nl

Myvatn en omstreken...

Zaterdag 8 juni 2013

Vandaag onze trouwdag, alweer zes jaar getrouwd! En er staan vandaag weer allemaal leuke dingen op het programma, hoe mooi kan het zijn!
In de ochtend beginnen we met een flinke klim naar de rand van de explosiekrater Hverfell. Boven aangekomen is het uitzicht prachtig, maar hebben we wel even tijd nodig om uit te hijgen, vooral het laatste stukje naar de top is behoorlijk steil. Bovenaan lopen we nog een kwartcirkeltje, dat vinden we voldoende om vervolgens de uitdaging van de afdaling aan te gaan.

Na deze beklimming een iets makkelijkere bezienswaardigheid: Hverir (Namaskaro), solfatarenvelden met kokende modderpoelen en zwavelbronnen. Geweldige kleuren, aparte vormen en poeltjes in de aarde, vandaag worden we ook nog eens getrakteerd op een mooie blauwe hemel en een zonnetje op z'n tijd! Mooi mooi mooi!

Na dit spektakel hebben we later op de middag nog een ander spektakel op de planning staan, maar daarvoor gaan we eerst nog even naar het hotel om eerst voor de zekerheid nog alle accu's van de videocamera en fotocamera een kleine boost te geven.
Rond 14:00u vertrekken we naar Husavik, hier bezoeken we eerst het walvissenmuseum om ons een beetje voor te bereiden op de trip van vanmiddag. Om 16:45u is het dan zover: whale watching! Precies om 16:45u vaart de kapitein de haven uit. We zitten met 6 andere whale watchers op de boot, die bedoeld is voor 45 personen; alle ruimte om steeds de beste plekken uit te zoeken en eventueel te verplaatsen dus!
We zijn nog geen 10 minuten aan het varen of we zien de eerste humpbackwhale (bultrugwalvis) al in de verte. De kapitein zet koers richting deze walvis, echter beginnen gedurende de tocht steeds vaker aan allerlei kanten bultruggen (bultrugwalvissen)en af en toe ook een minke whale (dwergvinvis)dwergvinvissen) rond de boot op te duiken. Soms zijn ze ver weg, maar het gebeurt ook vaak dicht bij de boot dat er een walvis opduikt. De kapitein probeert richting een gespotte walvis te varen, maar af en toe is het moeilijk welke te kiezen, omdat er steeds wel 4 of 5 rond de boot opduiken. Op een gegeven moment ligt de boot stil, en komt er zelfs een bultrug op eigen gelegenheid dichterbij gezwommen! Een andere is zelfs zo brutaal om onder de boot door te zwemmen. Zo gaat het bijna de hele drie uur van de walvistocht door...

Het is denk ik overbodig om te zeggen dat wij met volle teugen genoten hebben van dit boottochtje! En bovenal, een zonnetje erbij, rustige zee: HEERLIJK!
Wat een manier om je trouwdag te vieren! Dit willen we elk jaar wel! Kan iemand dat regelen?!