vangennip.reismee.nl

Grundarfjörður – Breiðavík

Maandag 3 juni 2013

Vandaag is een wat onhandige dag in ons schema. We hebben vandaag een ferrytocht gepland staan, die om 15:00u vertrekt. Terwijl het grootste gedeelte van de te rijden kilometers aan de andere kant van de ferrytocht zitten. Dat heeft te maken met het winterschema van de ferry enzo, waardoor het nu eenmaal zo uitkomt, de ferry vaart maar één keer per dag in de "winter".
Voor we op de ferry gaan doen we dus wat rustig aan de "begin-kant". In de ochtend bekijken we het plaatsje Grundarfjörður in onze regenoutfit. De regenoutfits zijn geen overbodige luxe; het stormt en het hoost flink in het havenplaatsje!

Daarna zijn we doorgereden naar Bjarnarhöfn, waar het haaienmuseum is. Dit hebben we bezocht. Hier hebben we (een heel klein stukje) gefermenteerde haai geproefd; dit laten ze eerst bijna een jaar rotten om de giftige stoffen eruit te laten verdwijnen. Het stinkt enorm, maar gelukkig viel de smaak nog mee.

De eigenaar van het museum was zo aardig om op geheel eigen wijze af en toe een kleine toelichting te geven; in het IJslands met hier en daar één woord Engels... En op een gegeven moment wist ie Nora te overrompelen en een aantal attributen aan te trekken, zodat ze "leuk" op de foto kon. Echt Nora's ding natuurlijk!

Na deze geweldige ervaring besluiten we weer op pad te gaan, en toch maar richting Stykkishólmur te gaan alwaar wij de ferry zullen moeten nemen.
De ferrytocht wordt in de boekjes omschreven als zeer de moeite waard. Waarschijnlijk is het dan wel de bedoeling dat het dan droog is, en je verder dan 50 meter kunt kijken door de mist en regen... Het is nu gewoon meer een verplicht nummertje om naar het volgende hotel te kunnen komen. De ferry stopt onderweg nog even bij het eilandje Flatey, om wat mensen te brengen en wat anderen op te pikken. Flatey heeft (volgens de boekjes) slechts 4 bewoners, dus het zullen wel allemaal toeristen zijn.
Aan de andere kant van de overtocht bevinden we ons dan in Brjánslækur; meer dan de aanlegsteiger en een paar gebouwtjes is er niet. We rijden door naar Flókalundur, daar is in ieder geval een restaurantje en kunnen we even eten.
Na het eten moeten we toch al wel doorrijden naar ons overnachtingsadres, omdat de ferrytocht zo'n 3 uur in beslag heeft genomen. Het is weer een mooie route die ons leidt door een bergpas op grote hoogte, waardoor we plotseling door de wolken heen rijden... het zicht is maar een paar meter; heel fijn op zo'n hoogte en met die smalle weggetjes.

Uiteindelijk dalen we gelukkig ook weer, en komen we weer uit de wolken.

We beginnen in de buurt te komen, want we zien de plaatsnaam waar we heen moeten al op de bordjes staan. We denken dus dat we het niet lang meer kan duren tot we er zijn... tot we ineens overgaan van asfalt op gravel. Hmmm......gravel, op zich niet zo erg, maar deze weg was waarschijnlijk ook nog een beetje "in onderhoud" en zat dus vol kuilen. Aangezien het onze eerste kennismaking met gravel is, durf je natuurlijk niet meteen voluit het gas erop te gooien: d'r zit iets te veel eigen risico op zo'n huurauto!
Al met al nog best een poosje onderweg geweest. Rond 21:00u komen we aan in Breiðavík. Het is een flink accommodatie.
Na het inchecken komt hetdompertje van de dag: geen internet op de kamer! Er is alleen internet in het hoofdgebouw...Eerst zelf maar weer even bijkomen van 35km gravel, en veul regen, heul veul regen!