vangennip.reismee.nl

Tofino - Victoria (320km)

In de ochtend even nog een keertje met het thuisfront geskypt, en daarna wat later dan gepland op pad. Dit wordt de laatste dag van de vakantie met flink wat kilometers, hierdoor begint wel een beetje de realisatie te komen dat het einde van de vakantie in zicht is..., maar eerst nog even genieten van deze dagen!
Onderweg zie ik na iets meer dan een half uurtje rijden iets in de berm zitten, het was een zwart beertje; snel even keren en nog een keer langzaam er langs om foto's te maken en eens goed te kijken. Het was nog maar een jong beertje. Gelukkig geen moeder in de buurt te zien; natuurlijk wel in de auto blijven zitten en van een afstandje gekeken.

Hoe lief het beertje er ook uitziet (Nora kan volgens mij de hele dag wel blijven kijken), we moeten weer verder. Volgende stop, is een korte stop bij een supermarkt in Port Alberni, dat moet ook gebeuren, even vers brood halen, en wat drinken.
Als de boodschappen weer binnen zijn, weer verder; volgende stop Cathedral Grove in MacMillan Provincial Park. Een oud stuk bos met metershoge bomen, sommigen wel 800 jaar oud en met een omtrek van 9 meter! Zeer indrukwekkend! Hier hebben we even door het bos over de paden gewandeld.

Als volgende stop hadden we Nanaimo opgeschreven en wel Georgia Park, dit stond in onze informatie van de touroperator en klonk wel interessant. De omschrijving waar het was, was niet over-duidelijk, en we hebben ons best gedaan om het te vinden, en vonden ook wel een parkje op die plek, maar of het ook het Georgia Park is geweest weten we nog steeds niet; de dingen die er te zien zouden moeten zijn hebben we niet gezien in ieder geval. Niet te veel tijd meer besteed aan zoeken.
Als volgende doel hadden we (ook uit info van touroperator) Petroglyph Park, een park met 1000 jaar oude rotstekeningen, maar wederom was de omschrijving zo onduidelijk, dat we er waarschijnlijk gewoon voorbij zijn gereden, of er niet eens in de buurt zijn geweest. Er stond zelfs te weinig info om echt op zoek te gaan. Wij hadden verwacht dat het vanaf de snelweg duidelijk aangegeven zou staan, maar niets van dat...
En om de derde 'strike' dan ook maar meteen te krijgen, we hadden ook nog Ladysmith, Arboretum op ons lijstje staan (een verzameling van uitheemse bomen), maar ook deze was zo slecht beschreven dat we hem niet hebben kunnen vinden. Waarschijnlijk moest het boekje naar de drukker, en hebben ze bij de touroperator de laatste beschrijvingen een beetje afgeraffeld ofzo?
Gelukkig hadden we nog wel andere dingen op onze lijst staan, dus ons vervelen hoefden we toch niet. Wat ons dus als volgende wel gelukt is, is het vinden van het plaatsje Chemainus. In dit plaatsje heeft men in de jaren 80 muurschilderingen aan laten brengen om het dorpje nieuw leven in te blazen. Wat blijkbaar ook nog gelukt is ook. We hebben hier even rondgelopen en de muurschilderingen bewonderd.

Na Chemainus zijn we nog even naar Duncan geweest, in dit plaatsje dachten ze, wat ze in Chemainus kunnen, kunnen wij ook. En zij hebben kunstenaars totempalen laten maken, en deze door de straten verspreid opgesteld staan. Hier ook even rondgekeken, maar eerlijk gezegd, de muurschilderingen leveren toch meer variatie op.

Hierna is het eigenlijk al wel weer diep in de middag, en moeten we toch al richting hotel zien te komen. Dat doen we dan ook maar. Het laatste stukje naar Victoria valt vanuit Duncan wel mee, nog maar zo'n 80 kilometer. Ondertussen zijn we vandaag over de 5000 gereden kilometers tijdens de vakantie gegaan! Da's best aardig, nietwaar?
Bij het inchecken in het hotel, horen we dat ze een gratis shuttle-dienst hebben naar het centrum van de stad, dus daar maken we meteen gebruik van wanneer we willen gaan eten. We worden afgezet bij een leuk restaurant, en vandaag hebben we geen zin om uren rond te lopen en te kiezen welk restaurant het wordt, dus snel naar binnen en hier moet wel iets lekkers te krijgen zijn. En gelukkig, het was er zeer goed eten! Heel andere kost dan gisteren...
We lopen het stukje terug naar het hotel, want het leek toch niet zo ver te zijn toen we weggebracht werden, en dat was dus ook zo.
Het eerste wat we gezien hebben van Victoria bevalt ons wel, ziet er mooi uit, veel grote gebouwen, veel winkels, eigenlijk heel anders dan we hier de afgelopen weken gezien hebben; ziet er zelfs anders uit dan Vancouver (misschien wel leuker?!). Morgen zullen we het hier eens verder gaan verkennen.

Saskia

Wat een leuke foto van Nora in de boomholte! Kreeg meteen associaties met het Kabouterboek van Rien Poortvliet....haha