vangennip.reismee.nl

Tofino (0km)

9 juni 2012, die datum staat al even in onze agenda; op deze datum gaan we op Whale Watching! We zijn al heel de vakantie bezig met e-mail contact met de organisator, want deze tocht is via de touroperator geboekt, en toen we in Nederland waren konden ze geen tijd aangeven, maar die zou op de vouchers staan. Toen we hier aankwamen stond op de vouchers geen datum of tijd, maar dat ze een bepaalde periode geldig zouden zijn. Dus na veel op en neer gemail, blijkt dat er wel een reservering voor ons is gemaakt, maar om 13:30u, terwijl wij het veel fijner vinden om een ochtend-tocht te doen, ivm andere plannen op de dag. Dit blijkt niet meer mogelijk te zijn, de enige mogelijkheid is om in de ochtend te komen kijken of er plekken vrij zijn gekomen. Dus dat betekent, dat we deze ochtend om 9:30u in ieder geval op de stoep staan bij de organisator. Helaas, geen plaats in de ochtend. Nu moeten we dus de ochtend op zien te vullen.
We zijn dus alvast maar begonnen aan een stukje Pacific Rim NP, het eerste strand, Long Beach. Vandaag is het nog 'mooi/droog' weer, en morgen is de kans groter dat het gaat regenen, dus dan hebben we dat in ieder geval op een mooie manier kunnen zien. We zijn er heen gereden en hebben er weer een heerlijke strandwandeling gemaakt.

Toch heeft het wel iets, zo'n strandwandeling! Jammer dat we in Nederland zo'n eind van het strand wonen. Er zijn hier op het strand al een heleboel surf-dudes aan de gang, of in ieder geval aan de gang geweest, want er is al een hoop volk op de been. Er schijnt hier dit weekend ook een surf-toernooi te zijn, dus misschien dat er daarom zoveel surf-dudes rondhangen.

Na onze strandwandeling hebben we nog tijd om de volgende trail te doen in het NP, en wel de Combers Beach trail. Een trail van maar liefst 500m enkele reis! De trails zijn in dit NP, allemaal nogal aan de korte kant hebben we op de kaart van het park gezien; wil wel weer zeggen dat we niks over hoeven te slaan... De Combers Beach trail loopt door een regenwoud, en komt uit op het strand. Mooi om zo door het groen richting het strand te lopen; aan het einde van het groen zijn de bomen wel duidelijk aangetast door het zoute water/lucht.

Na de wandeling zijn we even terug gegaan naar het hotel om even wat te eten, en ons klaar te maken voor ons grote avontuur. Maar een lichte lunch, want we weten niet wat het bootje gaat doen natuurlijk, en Nora heeft het niet zo op bootjes. En eerlijk gezegd, heb ik niet al te veel ervaring met kleine bootjes, dus weet ik niet of ik er last van ga krijgen als het er ruw aan toe zal gaan, we zullen zien.
Om 13:15 melden we ons bij het bootje en niet veel later mogen we instappen.

Voor we vertrekken worden we nog gewaarschuwd dat de zee vandaag wat ruw is, en dat het een flinke zit kan worden! Er zijn vanmorgen 2 walvissen gesignaleerd op iets meer dan een uur varen. Dus dat beloofd wat, de schrik zit er al een beetje in, want dat is nogal een poos. Gelukkig begint het allemaal vrij rustig, gewoon een boottochtje, niks aan de hand. We komen eerst nog langs een adelaars-nest, de boot wordt heel even stilgelegd, en vrij snel weer verder.

Onderweg wordt van alles verteld over de omgeving, alleen hebben wij daar helaas niks van verstaan, omdat wij achterop het schip zaten, en meer motorgeluid hoorden, dan speakergeluid.
Het varen ging redelijk rustig, tot op een gegeven moment de golven maar groter bleven worden. Het water kwam met volle bakken naar binnen gesproeid. Er waren steeds meer mensen die binnen gingen zitten, maar wij bleven buiten; Nora voelde zich hier iets beter, het idee van iets meer frisse lucht en vrije beweging was toch belangrijker dan droog blijven. Na iets meer dan een uur varen, waarvan meer dan een kwartier door enorm ruig water, waren we in het gebied waar een paar walvissen moesten verblijven.

Er dobberden nog wat andere bootjes die aan het Whale Watchen waren, dus er moest inderdaad wel iets in de buurt liggen. En op een gegeven moment, inderdaad, een walvis! Althans, sommigen zagen iets. Het duurde even voordat ik eigenlijk iets gezien had. Uiteindelijk heb ik inderdaad een paar keer 'iets' gezien, een pufje uit een spuitgat, en een stukje rug... (graag geen grappen in de orde van: 'met een spiegel boven je bad, zie je dat ook!'). Ik heb zo staan te turen om toch eens iets te zien dat ik niet eens gefocust ben geweest op het foto's maken (wel 2 foto's gemaakt met stukje walvisrug), en video hebben we nog niet bekeken, maar Nora denkt dat daar al helemaal niets op staat. Nou moet ik zeggen, Nora had het ook wel heel zwaar op dat moment met het 'boten', het varen was één, maar het 'stilliggen' is ook niet niks!

We hebben ongeveer een minuutje of 20 rondgedobberd om te kijken of we de walvissen zagen, maar ze kwamen telkens maar een paar seconden boven, en doken weer voor een paar minuten onder. Uiteindelijk hebben de Whale watchers het opgegeven en voeren we weg. We dachten (/hoopten) dat we weer teruggingen, echter bleek dat we nog even zeeleeuwen gingen kijken op een andere locatie. De zee was nog ruiger op dat stuk; heel fijn dus om er nog een kwartiertje extra aan te plakken! We waren even in verwarring omdat we natuurlijk de omroeper niet hadden kunnen verstaan.

Na de zeeleeuwen, waar ik niet eens zo'n trek meer in had om foto's van te maken, want ik wilde liever Nora supporten om de ruige zee te doorstaan, zijn we dan toch eindelijk teruggevaren naar het beginpunt. Op de terugreis nog een paar keer een mooie golf over de zijkant van de boot recht over ons heengekregen, dus (vooral Nora) ook nog flink nat geworden, alsof we het nog niet koud genoeg hadden!
Conclusie van dit barre tochtje....het was niet helemaal wat we er van gehoopt hadden. We weten natuurlijk dat het allemaal natuur is, en dat je dat niet kunt leiden. Het had zomaar gekund dat er wel walvissen aan het oppervlak hadden liggen blijven drijven, maar zoals wij het nu hebben meegemaakt, was het ons die barre boottocht niet waard: 2 pufjes, en 3 keer een stukje rug! We hadden gehoopt sensationelere verhalen te hebben, over orka's en walvissen die we mooi hadden kunnen bekijken, maar dit was niks van dat. Op onze ferry-tocht hebben we nog meer gezien, en zelfs minder hoeven AFzien...
Gelukkig hangt het slagen/succes/plezier/genot van deze vakantie zéker niet af van deze ene Whale Watching, maar het was vooraf wel één van de hoogtepunten waarnaar we uit hebben gekeken.
Na de barre tocht zijn we snel naar het hotel gegaan om droge kleren aan te trekken en even op te warmen. Hierna even het dorpje ingelopen om te eten; dit keer zijn we uitgekomen bij een leuk restaurantje waar het voor de verandering eens druk was. Hebben er lekker gegeten, en we hadden een mooi tafeltje vlakbij het haardvuur, dat was wel lekker na al die kou van de middag.
Na het eten nog even een wandelingetje door het dorpje om wat foto's te maken. En om toch nog even een toetje te hebben, voor het eerst deze vakantie een ijsje gehaald!

Dat ging er wel in...normaal gebeurt dat veel vaker op vakantie, maar dit was, ongelofelijk, de eerste keer van deze vakantie. Kan misschien te maken hebben met het weer?!