Port Hardy - Campbell River (233km)

Weer een nieuwe dag met nieuwe plannen. Vannacht in het donker aangekomen in Port Hardy, dus eerst maar eens het centrum(pje) bekiijken. We rijden dus eerst naar downtown en dat stelt eigenlijk niet veel voor, zoals we eigenlijk vaker hebben gemerkt tijdens de vakantie. We zien wel dat we meteen aan de kust zitten, dus maar snel even richting het water lopen, want da's natuurlijk altijd leuk. En vooral hier blijkt het leuk te zijn, want binnen de kortste keren hebben we al een stuk of 10 arenden voorbij zien komen, we kunnen haast niet stoppen met kijken.

Uiteindelijk moeten we natuurlijk toch verder, en we lopen even binnen bij het visitors center. Hier krijgen we nog wat tips, o.a. nog een ander stukje kust waar we ook even een kijkje kunnen nemen. Dat doen we dan ook als volgende stop.
De kust waar we nu zijn is een zandstrand, in tegenstelling tot waar we eerder waren, dat was alleen een paadje langs een keienstrand. Op het zandstrand dus nog even een wandelingetje gemaakt, en even lekker uitgewaaid; toch wel wat frisjes, dus vrij snel weer terug de warme auto in, op weg naar de volgende stop.
Volgende stop is de Quatse River Fish Hatchery, hopelijk deze keer wat meer geluk dan bij de laatste fish hatchery die we bezochten. En inderdaad, hier wel wat meer te zien, een kleine tentoonstelling en een kleine rondleiding. We krijgen uitleg over de zalmen, en hoe ze gekweekt worden, van eitje, tot visje en zien ook een bak vol eitjes, en visjes in diverse stadia. Ook een "bakje" met zo'n 30.000 visjes! Leuk om eens te zien!

Na de zalmenkwekerij komen we op de route nog een dorpje tegen, Port McNeill waar ze de grootste "knoest" ter wereld hebben liggen, dus die ook maar even bekeken, en als we dan toch in het dorpje zijn, even naar de supermarkt, en snel even de tank maar weer eens volgooien.

Na Port McNeill volgt er een klein stukje rijden, naar Telegraph Cove, een oud dorpje, dat nu meer een toeristenoord is geworden, van waaruit o.a. berenexcursies en orka-excursies geboekt kunnen worden. Als we aan komen rijden zitten we nog even te twijfelen of we misschien een excursie zullen boeken, maar de keuze is snel gemaakt voor ons, want vandaag vertrekken er geen excursies, waarschijnlijk de rustige periode....er is ook weer bijna niemand in het dorpje te bekennen. Het dorpje ziet er overigens wel leuk uit, met de oude gebouwtjes op palen, en een haventje.

Op weg naar Telegraph Cove waren we langs een hele grote "hout-verwerkings-site" gereden, en we moesten langs dezelfde weg terug, dus hadden we ons voorgenomen om hier op de terugweg even te stoppen om te kijken. Ik dacht dat ik dit zo erg nerd-ig interessant vond, maar Nora stond ook volop te genieten van het kijken naar al die zware machines die in de weer waren met boomstammen hijsen, slepen en droppen. Ze waren daar aan de slag met bootjes, soort vorkheftruks, treinen, shredders en vele andere machines; mijn Caterpillar hart ging er gewoon sneller van kloppen, hahaha!

Na het bewonderen van al die bedrijvigheid met al dat hout, moesten we eigenlijk het grootste gedeelte van de kilometers van de dag nog maken, dus deze hebben we daarna maar zonder al te veel stops gedaan, alleen de nodige rustpauzes, maar geen bezienswaardigheden. Onderweg nog wel eventjes een zwarte beer tegengekomen die vlakbij de weg aan het rondneuzen was, daar stoppen wij natuurlijk wél even voor!

In Campbell River aangekomen, ingecheckt en daarna even een klein stukje door het dorp heengelopen en wat gegeten.
Nu een beetje op de hotelkamer hangen, Nora is het verslagje van gisteren in elkaar aan het zetten, en ik dit verslagje, en ondertussen staat de tv aan. Tjonge, al lang niet meer echt naar tv gekeken! Laten we zeggen dat dat in ieder geval een goed teken is!