vangennip.reismee.nl

Prince Rupert-Port Hardy (503 km)

Vandaag extra vroeg opgestaan, want we gaan met BC Ferries de Inside Passage bevaren van Prince Rupert naar Port Hardy! Snel uitgecheckt bij het hotel en op naar de ferry terminal. Gelukkig is het weer best goed; onbewolkt, droog en zonnig . Wij hadden verwacht dat het hier erg druk zou zijn met auto's en passagiers die klaarstaan om op de boot te gaan, aangezien in alle brochures staat omschreven dat je deze overtocht maanden voor vertrek dient te boeken. Dit is echter niet het geval. Slechts een paar auto's en dat is het! Wij kunnen dus al snel met de auto de boot inrijden. Eerst hebben we de boot verkend, want het is nogal een grote boot. Er kunnen totaal 600 passagiers en 130 auto's aan boord. Er zijn meerdere ruimtes waar je op relaxstoelen bij de panoramaramen van het uitzicht kunt genieten. Ook zijn er o.a. twee restaurants, een souvenirshop en een bioscoop op de boot. Na twee mooie zitplaatsen gevonden te hebben was het inmiddels 07:30 uur, tijd om te vertrekken! Zoals we al eerder hadden opgemerkt is het zeer rustig op de boot, wij schatten dat er ongeveer 50 mensen aan boord zijn, alle rust en ruimte dus! Even buiten op het dek gekeken terwijl we de haven verlaten en daarna weer even lekker zitten. Volgens de reisinformatie die we aan boord hebben gekregen zijn er onderweg enkele bezienswaardigheden (vuurtorens/uitzichten/gebouwtjes), die de kapitein zal omroepen als we er langs varen. De eerste bezienswaardigheid is het Grenville Channel. Dit is een kanaal van 70 kilometer lang en tevens het smalste stuk van de Inside Passage (427 meter breed), omgeven door hoge bergen met bossen. Het is inderdaad een mooi uitzicht en je kunt mooi alle watervalletjes op de bergen langs de kant zien terwijl we er langs varen. Helaas is het alleen maar mogelijk om aan de zijkanten van de boot in relaxstoelen te zitten of op het dek te gaan staan, dit is niet mogelijk aan de voorkant van het schip. Je kunt hier alleen komen als je tegen een toeslag tickets koopt voor een speciale lounge, die de hele voorkant van het schip beslaat. Jammer genoeg dus geen foto's of film die een overzicht geven van de breedte van de passage, alleen maar materiaal vanaf de zijkanten en achterkant van het schip. Maar ook heel mooi! Na de passage wordt het kanaal een stuk breder en gedurende de rest van de 15 uur durende overtocht zien we onderweg vooral op afstand veel bergen, kleine eilandjes, vuurtorentjes en boten die voorbij komen varen. Het Grenville Channel is wel echt het spectaculairste gedeelte van de overtocht, de overige bezienswaardigheden worden grootser aangekondigd dan ze in werkelijkheid zijn. De bezienswaardigheden zijn o.a.: Butedale (resten van een voormalig dorpje met visconservenfabriek), Swanson Bay (een overgebleven schoorsteen van een sulfietpulpfabriek), Boat Bluff (vuurtoren), Bella Bella (een bewoond vissersdorpje), en Namu (een baai die bekend staat om de sterke wervelwinden in de herfst en waar tevens resten van een visconservenfabriek te zien zijn). Van sommige bezienswaardigheden is zo goed als niets meer over. Gedurende de meeste tijd van de overtocht blijven wij in onze relaxstoelen zitten, vanwaar je alles mooi kunt zien. Bij de bezienswaardigheden en soms tussendoor gaan wij even het dek op om te kijken en foto's te maken en te filmen. Het waait echter ontzettend hard, dus je moet echte zeebenen hebben om stil te kunnen blijven staan. Vooral op twee stukken van de tocht, wanneer het water eigenlijk een open verbinding is met de Grote Oceaan, dan gaat het er zeker ruig aan toe! De overtocht was een mooie ervaring, maar 15 uur op een boot zijn wij niet gewend en is eigenlijk ook niet aan ons besteed. Wel hele mooie en weidse uitzichten gehad en een hele ervaring rijker, maar wat vooral ook indrukwekkend was zijn de walvissen en orka's die we hebben gezien! We hebben twee keer een groepje walvissen gezien en één keer een groepje orka's! Helaas uiteraard op ruime afstand van de boot en bijna niet op film of foto vast te leggen, omdat ze zich meer onder dan boven water bevinden, je moet maar net op het juiste moment de focus op de juiste plaats hebben. Vooral van de orka's zie je eigenlijk alleen maar het zwarte puntje van de staart. Maar we hebben het wel kunnen zien, echt heel gaaf! Ook hebben we twee keer een zeehond gezien en een aantal zeearenden. Dit gaan we niet vergeten! Mooi op schema komt de boot om 22:30 uur in de haven van Port Hardy aan. Eerst even gewacht tot we toestemming hadden om van de boot af te kunnen rijden en daarna naar het hotel gereden, dat op ongeveer 10 minuten van de haven ligt. Hier snel ingecheckt en alle apparatuur aan de opladers gekoppeld. Het Port Hardy Inn is wel echt een hotel in de categorie ‘zeer vergane glorie', maar op dit moment hebben we vooral een bed nodig, we zijn behoorlijk gebroken van deze lange dag! Morgenochtend maar even de nieuwe dagplanning maken, nu snel slapen!

En dan nog de foto's:

DE BOLSTER YOLANDE

WAAR KAN IK EEN RESERVATIE MAKEN VOOR DE FERRY
INSIDE PASSAGE PRINCE RUPERT-PORT HARDY

Sjors

Hoi Yolande,
Bij ons was de boeking gedaan door het reisburo.
Maar zo te zien kun je op de volgende website ook informatie vinden en een boeking maken:

Succes!

Groeten,
Sjors

anneke folkers

We lezen overal dat de ferry pas vaart vanaf 19 juni.
Zelf willen we graag op 14 juni 2017 met de ferry van Port Hardy naar Prince Rupert.
Kan iemand ons vertellen of dit mogelijk is?

gr.
Anneke