vangennip.reismee.nl

Smithers - Prince Rupert (350km)

Vandaag geen uitgebreide reisblog van de dag, maar een simpele opsomming van de activiteiten en toch nog wat foto's. Dit heeft een reden; we moeten morgen heel vroeg op! We moeten morgen namelijk met de boot! We gaan de Inside Passage varen; een boottocht van 15 uur (440 km) van Prince Rupert naar Port Hardy, en we moeten om 6:00u inchecken. Om het inchecken wat in te korten hebben we vanavond al onze voucher omgeruild voor boardingpasses, dus zijn we morgen sneller aan boord.
Vandaag om 8:00u op pad gegaan en voor een rit van 350 km van Smithers naar Prince Rupert, met als stops:
- Twin Falls: watervallen in Smithers, in de ochtend, na een korte steile wandeling mooi uitzicht op de watervallen deels nog met sneeuw erbij, met nog veel mist tussen de bergen.

- Indianendorpjes: op de route ligt een aantal dorpjes waarvan de bevolking voornamelijk bestaat uit indianen of "First nations" zoals men hen hier vaak aanduidt. We hebben een aantal van deze dorpjes bezocht, o.a. Hazelton en Gitwangak, waar ook een rijtje totempalen staat, en een kerkje.

- Port Edward: hier zijn wij naar North Pacific Cannery Village And Museum geweest, een oude zalm conservenfabriek. Erg mooi om deze oude gebouwtjes, machines en attributen te zien, alhoewel veel wel in hele slechte staat verkeerde.

Onderweg naar Port Edward zagen we vlak langs de weg een adelaar zitten die daarna in een boom ging zitten. Mooi om te zien! Nog heel snel even wat foto's en video gescoord en toen snel weer verder. Het laatste stuk van de route naar Prince Rupert verandert de omgeving weer wat. Er zijn veel hoge, besneeuwde bergtoppen, grote bossen langs de weg, rivieren en meertjes. Erg veel groen. Verder is er weinig verkeer onderweg.
- Prince Rupert, onze eindbestemming voor vandaag. We hebben hier ingecheckt in het hotel, boardingpasses gehaald, even naar supermarkt, en wat in de haven gegeten. De haven was niet zo bruisend en levendig als volgens onze reisinformatie zou zijn, en helaas hier ook "alleen maar" één arend gezien en niet bergen wildlife zoals aangegeven. Nu dit reisblogje en de foto's, en zometeen vroeg gaan slapen! Hopelijk hebben we morgen tijdens de boottocht beter weer dan vandaag; het is vandaag niet droog geweest, heeft de hele dag keihard geregend en het was daarbij ook nog mistig en alle wolken bleven tussen de bergen hangen. Zeer weinig uitzicht dus en slecht fotoweer. Morgen moet het echt beter zijn, want we hopen vanaf de boot toch mooie uitzichten op bergen te hebben en met veel geluk misschien zelfs wat wildlife te zien!

Morgen waarschijnlijk helemaal geen verslag, want we komen pas rond 22:30u aan met de boot, en eer dat we dan in het hotel zijn, en uitgepakt zijn...is het al wel heel laat...

Jeroen

Pff.. goed om te lezen dat jullie niet in Whistler zijn. Daar heeft een zwarte beer een man in een jacuzzi aangevallen. En nu wist ik dat Sjors zijn zwembroek mee had, was even bang dat de beer op uit was (of is het niet zo'n flitsende als toen in Amerika?).

Snap trouwens in ene waarom mensen zo verslaafd zijn aan soap series. Als je een paar dagen het verhaal niet volgt mis je een hoop (alhoewel in soaps?!?). Ben nog wel even bezig met lezen. Wanneer komt de gebonden versie uit?

Heb al wel even snel de foto's bekeken en die zijn wederom / nog altijd indrukwekkend. Zou me verbazen als jullie niet met een record aantal kiekjes terug komen. Zal vast kijken wanneer ik kan snipperen, kan ik ze allemaal komen bekijken. Moeten jullie eerst nog maar een 3D TV kopen, dan wordt het met helemaal een belevenis ;O)

Vraag me wel af of er een Canadees kinderliedje bestaat over 3 boom klimmende beren? Zijn die smerende van ons toch niet zo bijzonder. Om over Robijntje maar te zwijgen.

Valt me wel op dat er veel foto's zijn van hout. Is dit de apotheose tot iets anders van hout..... (Nee Sjors niet het Engelse 'Wood'). Denk er maar goed over na als jullie vermoeide geesten dit nog toelaten.