vangennip.reismee.nl

Prince George - Smithers (375km)

Het was weer moeilijk plannen voor vandaag. We wilden een kijkje gaan nemen in het "Railway & Forestry Museum" in Prince George, maar ook onderweg naar Smithers en in Smithers wat dingen gaan zien. Het museum was pas om 10:00u open, dus eerst van tevoren maar even boodschappen gedaan, en naar een parkje boven op een heuvel gereden, waar volgens het visitors center een mooi panorama van de stad te zien was; dat zou ook zo zijn als er geen bomen voor zouden staan... Wel een vosje gezien overigens. Verder als uitzichtpunt viel het dus wat tegen.
Inmiddels was het wel tegen 10:00u gelopen, dus konden we naar het museum vertrekken. Hier hebben we ongeveer tot 11:30u tussen de oude treinen en treinstellen rondgelopen. Er waren ook wat oude gebouwtjes ingericht zoals vroeger; vonden we wel grappig om allemaal eens te zien.

Maar na zo'n 1,5 hadden we het wel gezien, en meer tijd hadden we toch niet, want 375 km is niet in een uurtje gebeurd!
We zijn dus vertrokken richting Smithers. Op de weg hiernaartoe komen we door Vanderhoof, en hier is een vogelreservaat, waar we ook even een kijkje wilden nemen. In de boekjes hadden we gelezen dat hier zo'n 50.000 vogels verblijven, dus dat beloofde wat. Uiteindelijk 3 vogels gespot! En wat meeuwen op de weg er naartoe. En de vogels die we zagen, die zien we de hele vakantie al overal rondhuppelen en vliegen, dus niets bijzonders eigenlijk.

Nog een klein stukje gewandeld daar om nog even de benen te strekken voor de rest van rit, maar daarna toch weer echt verder.
Onderweg komen we nog heel vaak stapels hout en houtfabrieken tegen, de hele omgeving lijkt hier wel van te leven. Af en toe als we uitstappen om er een foto van te maken, dan ruiken we ook meteen het vers gezaagde hout!

We hadden nog een stop gepland bij Fraser Lake, maar als we er langs rijden zien we dat het niet al te veel voorstelt, en we besluiten om kilometers te maken en door te rijden. Onder het rijden ziet Nora iets in de verte in het groen zitten, ik vang er ook nog een glimp van op: een zwart vlekje. Het lijkt op een kat of iets dergelijks. Volgens Nora is het een zwart beertje, ik houd het erop dat het een grote kans is, dat het gewoon een kat is. We besluiten om even om te keren en er nog een keer langs te rijden, en even te proberen te stoppen. En inderdaad, stilstaand en met flinke zoom van de videocamera is duidelijk te zien dat het om een piepklein zwart beertje gaat! Geen moederbeer in de buurt te zien, zou het een weesje zijn?
Maar blijkbaar spot Nora dus zwarte beertjes met 100 kilometer per uur op 200 meter afstand, maar als mijn cola-glas STILSTAAT en leeg is op 1,5 meter afstand........... (en hier krijg ik zometeen een klap voor om mijn oren!)
Bij Houston stoppen we ook nog even om te tanken (we did NOT have a problem...!), en bij het visitors center waar we toevallig langs komen, zien we ook nog 's werelds grootste vishengel staan, dus da's nog mooi meegenomen ook!

Daarna toch weer in één ruk door naar Smithers. De omgeving waar we doorrijden, is inmiddels weer veranderd, en lijkt nu meer op alpenweide met gele bloemetjes.
We hadden nog wat dingen gepland om eventueel in Smithers te gaan zien vandaag, maar gezien de aankomsttijd is dat niet echt meer te doen. Misschien morgen, alhoewel het morgen ook weer veel kilometers zijn, en voor wat we snel gezien hebben, de belangrijkste bezichtiging is in de plaats van aankomst. Dus daar moeten we dan op tijd zijn. Zometeen gaan we ons daar maar weer eens in verdiepen! Het wordt eens tijd voor vakantie, want dit is toch wel vermoeiend hoor!

Jan

He Sjors,

al bijgekomen van die draai om je oren.Maar als je nu toch in het houtgebied bent , vraag effies of ze ook kwartiersgezaagd hout hebben , liefst van de soort fichte....en bedankt..
Zojuist eennheerlijke SCRUM-lunch naar binnen gewerkt...burb...dat is nog eens hard werken.

DOEIIIIIIIIIIIIIIIIIIII