vangennip.reismee.nl

108 Mile Ranch-Prince George (320km)

Vanochtend weer vroeg opgestaan en daarna gaan ontbijten in het hotel. Jawel, dit is namelijk het enige hotel tijdens de rondreis waarbij het ontbijt is inbegrepen, dus daar gaan we van genieten! De andere dagen ontbijten we steeds snel op de kamer met onze eigen heerlijke ontbijtspulletjes die we steeds in de supermarkt kopen; net zo lekker en scheelt ook tijd, zodat we steeds snel weer op pad kunnen gaan! Als we in de ontbijtruimte aankomen is het al behoorlijk druk (zeker voor zondagochtend 07:30 uur), met een hele groep golfers. We zitten namelijk in een golfhotel met een eigen golfbaan. Na het ontbijt nog even een skype-sessie gedaan met beide families van het thuisfront; altijd goed om elkaar weer te zien (al is het via de webcam) en te spreken. Daarna alle spullen weer in de auto geladen, nog even snel bij het kleine vliegveldje tegenover het hotel gekeken en onze route vervolgd met Prince George als bestemming voor vandaag. De eerste snelle stop is bij Lac La Hache, een meer dat op onze route ligt en waar we even heel snel foto's hebben gemaakt.

Vervolgens op naar het stadje Williams Lake, waar de volgende stop is gepland. Gezien de plaatsnaam is hier uiteraard ook een meer, dat we vanaf de weg hebben zien liggen. Op het moment dat wij op de parkeerplaats staan om op de informatieborden te kijken wat we kunnen gaan doen komen er in een razende vaart twee arenden in duikvlucht overgevlogen, waarschijnlijk op jacht naar hun prooi, gaaf! Jammer dat het zo snel ging dat we niet eens de camera's konden pakken, maar we hebben het in ieder geval kunnen zien! In het stadje zijn verder niet veel bezienswaardigheden, dus zijn we even door wat straten gereden om toch een indruk van het (industrie)stadje te krijgen, altijd leuk. Onderweg nog even getankt bij een nogal vervallen benzinestation, aangezien de borden langs de weg aangeven dat er de komende tig kilometers geen benzinestations meer zijn en wij nogal wat kilometers vreten.

Daarna staat als bezienswaardigheid in onze reisinformatie Fort Alexandria Monument aangegeven; de laatste post die in 1821 door de North West Company in de Rockies werd opgericht en tevens het meest zuidelijke punt op de tocht van Alexander Mackenzie (ontdekkingsreiziger) over de Fraser rivier in 1793. Achteraf gezien stond er als monument een bergje stenen met hierop een klein informatiebordje en dat was het, viel dus eigenlijk wat tegen. Ernaast stond een oud houten cafeetje dat eigenlijk leuker was om te fotograferen!

Onze route vandaag gaat door een gebied dat The Gold Rush Trail heet; een gebied waar vroeger veel goudzoekers waren. Hier waren onze verwachtingen nogal hoog van en wij hadden gehoopt op veel mooie oude stadjes met houten saloons en cowboyachtige taferelen om rond te kijken en mooie foto's te scoren. Helaas blijkt hier niets van waar te zijn; de hele route is één lange rechte weg met af en toe een dorpje dat eigenlijk alleen bestaat uit een paar huizen/winkels langs de weg, maar niets dat herinnert of lijkt op iets uit The Gold Rush periode en ook niets dat eigenlijk de moeite waard is om te stoppen. Er zijn vooral veel trailerparkjes en verder ook nogal wat kerken; in dit gebied lijkt men vrij streng gelovig te zijn. Goud vinden gaat vandaag dus zeker ook niet lukken! Ook is de natuur hier heel anders, vooral heuvelachtige gebieden en weilanden met boerderijtjes. De natuur is hier niet zo groots en overweldigend als we tot nu toe steeds hebben ervaren, dus helaas ook minder wildlife.

Gezien het weer nogal erg afwisselend is vandaag (zon/regen/warm/koud) en wij net rond lunchtijd een enorme hoosbui treffen beperken we ons tot een snelle picknick in de auto en gaan dan op weg naar Quesnel, een grote stad die vooral om de houtindustrie draait. Onderweg komen we al meerdere grote houtzagerijen tegen met enorme voorraden hout op het terrein.

Na een stop bij het visitors center (dat dus ook zelfs op zondag open is) hebben we de heritage corner bekeken; een straathoek met enkele gebouwen die herinneren aan de goudkoortsdagen en zijn we naar het Pinnacles Park gereden.

Na een wandeling die toch iets langer duurde dan wij gehoopt hadden hebben we een mooi uitzicht over enkele hoodoos; geologische rotsformaties.

Na de laatste 120 km voor vandaag te hebben gereden komen we aan in Prince George, onze eindbestemming voor vandaag, een industriestad met ongeveer 75.000 inwoners. Ook hier weer een stop gemaakt bij het visitors center en leuke tips voor bezienswaardigheden gekregen. Ons hotel zit midden in downtown, wij verwachtten dus nogal wat keus aan restaurantjes en veel bedrijvigheid in de omgeving. Niets is minder waar, ook in deze grote stad lijkt het uitgestorven, zie je niemand op straat en zijn er heel weinig restaurants. Toch een leuke bar gevonden waar we heerlijk hebben gegeten.

Al met al was vandaag eigenlijk de minst interessante dag van onze vakantie tot nu toe, en daardoor ook de minste dag qua foto-en filmscores. Maar dit hebben we ook weer meegemaakt en door dit soort afstanden te overbruggen komen we weer in nieuwe streken en gebieden waar we veel kunnen gaan ontdekken!