vangennip.reismee.nl

Jasper - Clearwater (345km)

Het is geen verrassing meer dat er vandaag ook weer flink gereden zal moeten gaan worden als we vanochtend opstaan. En wel 345 kilometer. De informatie van de touroperator geeft aan dat dat zo'n 6 uur in beslag gaat nemen, mijn TomTom denkt dat we daar wel 8 uur zoet mee zullen zijn, en ik zelf heb de goede hoop dat dat allemaal wat ruim is geschat. Op de route vandaag staat eigenlijk niets bezienswaardigs voor ons. Nora wist gisteren echter wel te vertellen dat je bij Blue River, een plaatsje waar we langskomen een River Safari kunt doen; met een snelle boot over de rivier op zoek naar beesten in het gebied. Echter omdat het rijden zoveel tijd in beslag neemt, leek het haar niet zo slim om daar te veel tijd aan te besteden. Maar wat dan? Er voorbij crossen en niks zien vandaag, en lekker vroeg in ons volgende hotel aankomen? Dus toch maar besloten om een kijkje te gaan nemen, en te kijken hoe we in de tijd zitten als we daar zijn, het ligt namelijk halverwege, moet volgens mij wel lukken; safari duurt een uur volgens de info die we kunnen vinden op internet.
De ochtend begint redelijk zonnig, maar hoe langer we in de auto zitten, hoe meer het begint te betrekken, en op een gegeven moment begint het zelfs te regenen.

Op het moment dat we bij Blue River in de buurt zijn, bij de River Safari, regent het inmiddels keihard.
We besluiten om toch maar door te gaan met ons plan, en gewoon "op safari" te gaan, desnoods na afloop de koffers maar open trekken en droge kleren zoeken.
We horen bij het boeken helaas dat de eerstvolgende boot pas na 40 minuten gaat vertrekken, maar ja, dan maar even wachten en iets eten, op safari zullen we!
Dus....wij even naar de auto terug, even wachten....15 minuten voor tijd, weer terug naar de plek van vertrek, staan we daar nog bijna een uur te wachten, omdat ze liever wachten tot het wat droger is. Op een gegeven moment wordt de regen gelukkig ook wat minder, en zien we toevallig de vorige groep terugkomen, door-en-door nat. Als wij vertrekken druppelt het nog lichtjes, maar zodra we eenmaal op gang zijn is het eigenlijk al droog. Voor we vertrekken hebben we al wel een mooie regenjas aangekregen! Ook een zwemvest mag natuurlijk niet ontbreken.

Om het compleet te maken krijgen we ook nog een deken en een extra regenjas om over onze benen te leggen mee, dus mocht het weer zo enorm gaan regenen, dan kunnen we het waarschijnlijk redelijk droog houden. Maar gelukkig is dit niet gebeurd!
We worden met een platte boot over de rivier gevaren, in het begin gaat ie niet zo hard, maar als ie eenmaal wat meer ruimte heeft, geeft onze "piloot" gas, en zwiepen we door het water, cool! Nora had nog haar bedenkingen, aangezien ze wat moeite heeft met boten, maar dit vond ze ook wel leuk, het enige moment dat zij het wat minder vond, was toen we over onze eigen golven moesten varen omdat we een bochtje hadden gedraaid. Toen deinde het bootje iets te veel. Maar voor de rest was het echt vet!
Maar waar we natuurlijk voor ingestapt waren, was het spotten van dieren, Nora had volgens mij als eerste iets in het vizier; 2 arenden die boven in een boom zaten. Helaas kwamen ze daar niet uit voor een duikvlucht om een visje te vangen of zo, maar toch mooi.

Daarna ging onze "piloot" dicht langs de oever liggen met de boot, en vertelde dat daar in de buurt tijdens de vorige safari een zwarte beer was gezien. En even later zagen we er één......en nog één, en plotseling, 3 jongen die in een boom aan het klauteren waren...en even later nog een andere zwarte beer. We bleven echt een hele tijd rond die locatie dobberen om ze te bekijken, heel indrukwekkend om te zien!

Hierna kregen we nog een klein rondje naar een klein ander stukje van het gebied, en een stukje met een waterval, waar we even uit mochten stappen en naar de waterval mochten lopen en foto's konden maken. Hierna weer terug in het bootje en weer in volle vaart terug naar het vertrekpunt.

Wow, dit was echt fantastisch om te doen! Zowel het zien van deze beesten, als het varen met het bootje!
Na dit boottochtje hebben we onze weg vervolgd naar Clearwater, in het "centrum" van Clearwater nog wat kleine boodschappen gedaan, en daarna naar ons hotel gereden. Ons hotel zit bij de ingang van het Provincial Park Wells Gray, dat morgen voor ons op het programma staat. Het ligt zo'n 40km van het "centrum" van Clearwater. Ik schrijf het tussen aanhalingstekens, want wat een armoedige bende is dat hier zeg, hahaha, het is dat ze een supermarkt hadden, maar vrolijk word je er niet van. Het hotel is op zich wel ok, tenminste, de kamer is qua afmeting ruim voldoende, maar het water STINKT, het warme water naar zwavel of rotte eieren ofzo, en het koude water naar ijzer, yuk! Verder was de keuze van het avondeten ook beperkt tot het restaurant van het hotel. Was niks mis mee, dat niet, maar we hebben graag een keus natuurlijk. Ach komt allemaal goed, morgen met piepende bandjes naar de volgende bestemming!

Update voor de moose-charts: +1!!!