vangennip.reismee.nl

Jasper (0 km)

Jasper (0km)

Weer een nieuwe dag in Canada. Volgens de weersvoorspellingen zou het 19c worden vandaag, en in het eerste uur van de ochtend lijkt het deze richting ook op te gaan, echter langzaam wordt het toch wat bewolkter en somberder, en zelfs af en toe een druppeltje regen. Maar in ieder geval niets wat ons van onze plannen af kan houden!
Gisteren zijn we via het Zuidwesten Jasper NP binnen gereden, dus die kant is ge-'covered'. Vandaag dus wat Noordelijker in het NP en wat centraal gelegen meren bij het dorpje bezoeken.
Als eerste gaan we naar Jasper House, een korte wandeling naar een uitzicht over de Arathbasca rivier, waar aan de andere kant de resten van Jasper House staan, of hebben gestaan, want wij hebben niets gezien. Het schijnt in ieder geval een oud gebouwtje te zijn wat dienst deed voor de bont-handel.

Verder naar Talbot Lake, één van de vele meren, kort bezoekje, kijken, en weer verder. Vanochtend bij vertrek toch niet helemaal goed opgelet op de benzinestand en de te rijden kilometers, dus toch maar even terug naar het centrum om de tank vol te gooien, want ondanks dat we 'in de buurt' blijven, vandaag toch nog aardig wat kilometertjes. Als we toch weer in het centrum zijn, even naar het Visitors Centrum, voor de laatste status. Dat is hier altijd raadzaam ivm bear warnings, of andere info over afsluitingen van wegen/wandelpaden/gebieden. Er zijn wel wat meldingen, maar daar zullen wij geen last van hebben.
Hierna naar Maligne Lake, het grootste meer van de Rockies, hier kan men rondvaarten doen, kanoën, vissen. Echter vandaag zijn ze net alles aan het klaarmaken voor het seizoen, want het ijs is pas net verdwenen. We zien hoe de eerste rondvaartboten te water worden gelaten, en hoe de kano-pontons op de juiste plekken worden gelegd. Het meer ziet er mooi uit, jammer dat door de bewolking alles er een beetje bedompt uitziet. Even een kleine wandeling gemaakt langs de oevers, en gekeken hoe ze men hard aan het werk was met de seizoensvoorbereidingen.

Daarna naar Medicine Lake, we hadden bij het Visitors Centre gehoord dat hier ergens een arendsnest moest zitten, en Nora wist het met haar arendsogen nog te spotten ook! We hebben geprobeerd foto's te maken en te filmen. De zoomlens van de videocamera kon nog redelijke beelden maken. Toen Nora een van de arenden op het nest aan het filmen was, kwam toevallig de andere aanvliegen, en ze losten elkaar af, de andere ging er vervolgens vandoor. Dat hebben we maar mooi weer gezien, en op film.

Dit was trouwens wederom niet het enige wildlife dat we gezien hebben vandaag, we hebben een heleboel 'elks' gezien (elanden), maar wat meer bijzonder is, is dat we ook een 'moose' (ook een eland, maar dan een ander soort) gezien hebben. Gisteren hoorden we in de Snow Coach van de gids dat hij al 8 jaar in Jasper, maar dat het zien van een 'moose' niet echt vanzelfsprekend is, want hij had er in die tijd nog maar 2 gezien! Dus...vinkje bij de 'moose' voor ons!

Na het stalken van de arenden zijn we toch maar verder gegaan naar ons volgende doel, Maligne Canyon. Een canyon waardoor verschillende wandelingen te maken waren. We zagen op het infobord bij de ingang een route staan van 20-30 minuten, en dat leek ons wel even genoeg op dit punt. Toen we er aan begonnen, en het eerste bruggetje over waren stond er al weer een kaartje met de route, en kon je het einde van 'onze' route al weer zien, dus hoe die 20-30 minuten berekend was, was ons niet duidelijk: met rollator en slechts één been?! Aangezien wij gewoon in het bezit waren van twee benen (ieder), hebben we de route uitgebreid naar de 'medium' route die 1 uur zou duren. Deze route liep wat dieper de canyon in en was zeker de moeite waard, alleen vervelende was, dat naar beneden alles mooi met trapjes was gemaakt, maar wat wij in ons enthousiasme bij het switchen van route niet bekeken hadden, was dat het laatste stuk weer zonder trapjes omhoog ging en voor ons ongeoefende wandelaars toch wel een beetje steil was! Maar, uiteindelijk zijn we er wel gekomen; beetje puffen en hijgen, maar ok...

Na deze beproeving, nog even een laatste stop gemaakt bij Lake Edith en Lake Annette, twee meren die vooral recreatief gebruikt worden voor kanoën e.d. , binnen het seizoen dan, nu nog ontzettend weinig te beleven.
Het deed ons bijna zeer om het toe te geven, maar aan het eind van de middag hadden we het een beetje gehad met de meren, en het rondrijden en besloten we om er even mee te stoppen, we hebben in 2 dagen zowat heel Jasper NP doorkruist, dus volgens mij al genoeg indrukken opgedaan om even vooruit te kunnen. In de titel van deze blog staat dan wel 0 km, maar al-met-al hebben we vandaag rondom Jasper alsnog zo'n 180 km gereden!
We zijn als laatste actie van de middag nog even naar de supermarkt geweest en daarna naar het hotel.
Vanavond naar de dorpskern geweest (meer is het niet), en een hapje gegeten. Hierna nog even door het dorpje gelopen en rondgekeken, vooral het stationnetje en de enorm lange treinen hier zijn wel leuk om te zien.

Morgen naar Clearwater, weet niet zeker of we daar Wi-Fi hebben, het zou de eerste keer zijn als dat niet zo is! Oei, als we dat maar gaan overleven!

Jan

Hoe meer landschappen ik zie hoe meer ik het idee krijg dat BOB ROSS de werledberoemde mega-rustige schilder hier zijn inspiratie vandaan heeft.
Let's put an nice tree here and perhaps a small shed over there..........
En natuurlijk komen de avonturen van Grizly Adams ook weer bovendrijven met zijn trouwe beer Ben.
't wordt me even te veel.

Oat Moan

Jan