vangennip.reismee.nl

Banff - Calgary (130km)

Vandaag verlaten we even de nationale parken voor een dagje een uitstapje naar het 'stadsleven' van Calgary. Nora heeft wat highlights uit de boekjes gepikt die we gaan bekijken, ik heb gisteravond wat lang zitten stoeien met verslag, video, en foto's dat ik me er helaas wat minder in heb kunnen verdiepen. Wel een beetje jammer, want het was een extra dagje dat ik eigenlijk op de agenda had gezet, en dat niet in de oorspronkelijke rondreis zat.
Voordat we naar Calgary reden zijn we eerst nog onze statiegeld flessen in wezen leveren. Heel raar, maar hier betaal je wel in elke winkel statiegeld, maar niet elke winkel neemt ze ook weer in! In Banff dus toevallig niet, en aangezien we er al aardig wat verzameld hadden, en ze door de auto rolden wilden we dat even oplossen. Omdat er wel een inname-punt, Bottle Depot, vlakbij zat op onze route, zijn we daar eerst wat flessen gaan dumpen.

Na deze geslaagde actie even getankt en nog snel even bij Vermillion Lakes langs het stukje bos gereden om te kijken of we misschien de grizzly met jongen nog zagen om nog even gedag te zeggen. En ja hoor, ze liepen er vrolijk rond. Nu waren we er als enigen, dus nog maar even vanuit de auto een paar foto's geschoten en wat gefilmd.

Hierna toch echt de tocht naar Calgary begonnen. De weg ernaar toe was niet al te moeilijk. Opvallend was wel dat je zag dat het landschap steeds vlakker werd; we reden echt uit de Rockies. Eenmaal in het centrum aangekomen van Calgary, werd het allemaal wat moeilijker met de auto. Alles was in blokken ingedeeld, op zich niks bijzonder hier of in de USA, maar we moesten hier wel goed opletten wat nu eenrichtingsverkeer was en waar we zomaar in konden rijden en waar niet. Mijn TomTom kon zelfs geen route vinden naar het hotel! Uiteindelijk hebben we het allemaal wel gevonden, maar het was even zoeken.
We waren vrij vroeg bij het hotel, tenminste om normaal gesproken al in te checken, maar het ging er ons om dat we de auto in ieder geval al ergens geparkeerd hadden, en de rest te voet gingen doen in het centrum. Uiteindelijk bleek er toch zelfs al een kamer klaar te zijn voor ons, dus we hebben de auto kunnen parkeren, en zelfs al de spullen kunnen uitladen.
We hebben voornamelijk wat door de stad gedoold tussen de hoge kantoorgebouwen, onder andere Chinatown bekeken (stuk kleiner dan die van Vancouver), een indoor-markt die in de boekjes stond bezocht, echter deze stond in de boekjes wat positiever beschreven dan ie in werkelijkheid was. Verder hebben we door een park gewandeld en in wat winkels gekeken. Kortom, een redelijk relaxte dag vandaag.

In de avond nog even op pad geweest voor eten, en nog even door de stad heengelopen, en met de tram door de stad heengecrosst.

Nu weer in het hotel, en de plannen voor morgen moeten zo al weer in elkaar gezet worden, morgen weer door Banff NP, richting Jasper NP. De langste rit van de hele vakantie: 420km (schatting 5,5 uur pure reistijd) en tel daar nog de bezichtigingen bij op, dus hopen dat we goed kunnen slapen vannacht, zodat we fit op pad kunnen!

Danijela

Dank je wel voor jullie kaartje. Veel plezier nog, foto's zijn heel mooi. Jammer dat ik niet in jullie koffer mee kon.