vangennip.reismee.nl

Banff (0 km!)

Geen verkassing van hotel vandaag, dus optimale benutting van de dag voor het zien van Banff NP.
Ook vandaag geen uitzondering op het op tijd op staan, vandaag zelfs rond 8:00u op pad. Eerste bestemming Johnston Canyon, 25 minuten rijden vanaf ons hotel, en vanaf de parkeerplaats een mooie wandeling van 1,5 km door een canyon met als eindpunt een waterval. Althans voor ons is dit het eindpunt, de route loopt nog 2km verder tot een hoger gelegen waterval, maar wij hebben even genoeg water zien stromen op deze plek, dus op naar de volgende spot!

Het is inmiddels na 9:00u, dus het visitors center in het centrum van Banff is open en hier zijn we dus informatie in gaan winnen over of we nog rekening moeten houden met gesloten gebieden. Het blijkt dat er inderdaad wat afgesloten is. Een deel in verband met het jongen van herten, en een ander gedeelte omdat daar een grizzly met drie jongen is gesignaleerd. Met deze informatie kunnen we dus verdere plannen maken.
Hierna hebben we Lake Minnewanka bezocht, het grootste meer van Banff NP. Wederom een mooi meer, met dito omgeving. We hebben hier even rondgelopen en natuurlijk gefilmd en foto's gemaakt.

Vlakbij Lake Minnewanka ligt Johnson Lake, een stuk kleiner, maar er was wel een mooie picnic-plek bij, en hier hebben we dus even een hapje gegeten.

Er was hier ook een mannetje dat wou gaan vissen, hij was druk bezig met het optuigen van zijn mini-catamarannetje en zijn visspulletjes; heel de tijd terwijl wij aan het eten waren. Wij waren wel nieuwsgierig hoe hij te water zou gaan, dus bleven even wachten....echter dit hebben we nooit daadwerkelijk zien gebeuren, want blijkbaar was 'ie iets vergeten of verloren. Net voor hij te water ging, ging ‘ie terug naar zijn auto, en was ‘ie aan het zoeken en rondkijken en hebben wij in ieder geval weer een hoop gangbare Canadese scheldwoorden bijgeleerd! We hebben maar verder niet meer gewacht of het nog ging lukken, en zijn verder gegaan met onze plannen.

Volgens de boekjes die wij hadden was Bow Falls ook zeker de moeite waard om te gaan bekijken, dus zo gezegd zo gedaan. Het was een flinke waterval, niet zozeer in hoogte, maar meer in de breedte.

Bij de geboekte reis zaten ook vouchers voor de Banff Gondola Ride, een kabelbaan naar de top van de berg. Mezelf maar weer even schrap gezet, en ook hier maar weer ingestapt! Prettig is anders, maar blijkbaar heb ik het wel weer gewoon overleefd, dus niks aan het handje!

Vanaf boven natuurlijk een magnifiek uitzicht op de Banff-omgeving. Je kon hier nog van het ene bergtopje naar de andere wandelen via allerlei trappen, en dit hebben we dus gedaan, we waren er toch en zo konden we mooi van het uitzicht genieten.

Daarna weer met de kabelbaan naar beneden....dat leek me eerst nog enger dan naar boven, maar eigenlijk viel me dat nog reuze mee!
Weer met onze voeten op groundlevel (als ze dat hier al hebben), zijn we naar Hoodoo's viewpoint gegaan, een punt vanaf waar je de hoodoo's kunt zien. Hoodoo's zijn rotsformaties in de vorm van pilaren, die zijn ontstaan door jaren en jaren van erosie door water en wind. Wederom een mooi stukje natuur om te zien dus!

Inmiddels waren we eigenlijk al wel bekaf van alle wandelingen, trapjes en andere klimpartijen, maar tijd over is doorgaan! Dus....snel nog even op de kaart gekeken wat we nog konden gaan zien. De Vermillion Lakes hadden we vanaf de snelweg zien liggen en al even vanaf een viewpoint op de foto gezet, maar dit zag er toch wel mooi uit; er lag ook nog een secundaire weg recht langs, en het leek ons wel mooi om hier even langs te rijden en van dichtbij nog eens een kijkje te nemen. Echter bij het eerste meer was de wandelroute afgesloten hadden we vanochtend gehoord bij het visitors center, maar met de vermoeide benen vonden we het eigenlijk niet zo'n heel goed probleem om vooral een drive-by-shooting te doen. We zijn hier dus heen gereden, eerst richting snelweg, en net voor de snelweg de secundaire weg op richting het eerste meer...daar zag ik iets bewegen in de bossen, en ben meteen maar op de rem gaan staan (zat niemand achter ons, dus was veilig). En ja hoor, daar zat de grizzly, met 3 jongen! Wij helemaal in paniek om camera's en de goede apparatuur aan de praat te krijgen...maar we hebben beeldmateriaal!

Voor we het wisten stond de hele weg vol met andere mensen om ook te kijken. Mijn eerste plan was om alleen vanuit de auto te blijven kijken, maar toen bijna iedereen uit zijn auto klom en op de weg stond te fotograferen, leek het mij ook wel veilig. Ze zaten toch in het bos, en een stuk lager en op redelijke afstand (wel in de buurt van de auto gebleven, held dat ik ben). Dit was voor ons dus weer een hele mooie ervaring! Daarna nog de route afgemaakt langs de Vermillion Lakes, maar ons berenavontuur bleef de boventoon voeren.

Overigens hebben we vandaag ook veel ander wildlife gespot, zoals herten, bergschapen en talloze eekhoorns.
Na deze route was het even op voor vandaag (maar wat wil je om 19:00u), toen zijn we nog even naar de supermarkt geweest om wat benodigdheden aan te vullen, en zijn naar het hotel geweest om ons op te frissen voor het eten. Even het dorpje in geweest om te eten en heel even de hoofdstraat door te lopen.
Nu weer op de hotelkamer en het dagelijkse verhaaltje aan het typen. Net het geheugenkaartje van de videocamera op harddisk gekopieerd, want die was bijna vol. Direct nog een programma voor morgen in elkaar gaan zetten: Calgary! Maar wat is daar weer allemaal te doen? Dat wordt zometeen weer flink googlen!

Het is hier toch al zo moeilijk kiezen:

Jeroen

Whaa!! Die waren voorbereid op jou bezoek! Maar liefst 6 rollen, neem aan dat het verbruik niet alleen aan jou toe te schrijven is LOL.

Jan

Gloeiende gloeiende die Sjors stapt over zijn eigen angsten heen en gaat in de kabelbaan ( zeer ontspannen blik ook in de camera, volgens mij is de opname van de wc-rollen direct na de kabelbaan rit geweest ) anyway....volgende keer gewoon op de beren afstappen , ik heb begrepen dat Nora heel goed beestjes van filmen.....Sjors zet er daarna wel een muziekje onder en weer klaar. Benieuwd wat we morgen weer meemaken.............

C U Jan

Saskia

Ow, gaaf die Grizzly's!!! Ik weet niet of ik de auto uit was gestapt.....maar wel slim om zo dicht mogelijk bij de auto te blijven. Die beren staan bekend als de meest agressieve van het berenras. Ze kunnen heel snel zijn.

Na zo'n actie had ik ook wel zo veel wc papier nodig gehad. Haha.....

Bets en René

't lijkt wel of de foto's steeds mooier worden, evenals de verhalen over jullie avonturen!
... en dit is pas het begin van jullie vakantie.
Veel plezier!!!