Revelstoke - Banff (290km)

Voordat ik begin met ons echte verhaal nog even een kleine correctie op het verhaaltje van gisteren....helaas hebben we vandaag geen uur EXTRA, maar een uur MINDER gehad!!! Het blijft toch moeilijk dat op en neer draaien van die klok!

Vandaag weer lekker op tijd opgestaan, want er wachtte ons een dag vol Nationale Parken. Aangezien we zo vroeg op waren, alles op tijd klaar hadden, en het eerste park waar we de Park Season Passes moesten gaan kopen pas om 9:00u open zou gaan, was dit het uitgelezen moment om even te Skypen met het thuisfront. Eerst even met de Van Gennips geskypt, en daarna nog even met de Walets, dat werkte allemaal prima, en heel fijn om zo even contact te hebben, geinig!
We zorgden dat we rond 9:00u bij het eerste park waren, Revelstoke NP. We kregen hier te horen dat alleen de eerste 8km van het 26km lange pad begaanbaar was, en de rest nog met sneeuw bedekt was. We hebben dus dit stuk route gereden, en wat uitzichtpunten bekeken. Daarna zijn we verder gereden naar de andere kant van het park voor de Skunk Cabbage Boardwalk en Giant Cedar Trail, beide zijn korte wandelingetjes in het gebied. Bij de Skunk Cabbage Boardwalk nog wat wildlife gespot, niet groot, integendeel: een kolibri. Wist niet dat die zó klein waren zeg!

De parken liggen in principe allemaal langs dezelfde snelweg, of beter gezegd, de snelweg loopt door al de parken, dus de route is op zich makkelijk, alhoewel je natuurlijk wel op moet letten wanneer er een afslag komt waar je iets kunt gaan bezichtigen (kan af en toe wat duidelijker). We hadden vooraf al een kleine schifting gemaakt in welke punten wel en welke niet in aanmerking kwamen voor een stop.
Het tweede NP waar we doorheen kwamen, was Glacier NP, hier werd de keuze een stuk makkelijker, want in het info centre wisten ze ons te vertellen dat alles nog was afgesloten ivm sneeuw, dus hier hebben we geen zijwegen in kunnen gaan, maar alleen vanaf de snelweg de landschappen kunnen bekijken.

Na Glacier NP, kwamen we door Yoho NP, hier zijn we eerst naar Emerald Lake geweest, een heel mooi meer, hier hebben we een stukje omheen gewandeld.

Daarna zijn we nog bij de Natural Bridge wezen kijken, dit is een door de natuur uitgeslepen 'brug'.

Hierna zijn we doorgereden naar Banff NP, en wel naar Lake Louise, een meer dat een stukje hoger ligt en dat eigenlijk pas net weer toegankelijk was (het vlakbij gelegen Moraine Lake was nog niet toegankelijk), het was al wel een beetje open, maar er lag nog wel ijs/sneeuw, dus heel mooi om te zien, en ook wel weer een tikkie kouder, maar onder de 12C is het volgens mij nog niet geweest tijdens onze uitstapjes. Sterker nog voor vandaag zat het steeds boven de 20C! Fijn met al die truien en vesten in onze koffer, hahaha!

Na Lake Louise moesten we nog zo'n 60km rijden om naar het stadje Banff te rijden waar ons hotel zat. Tegen 20:00u (lokale tijd) waren we bij het hotel. Ingecheckt, even iets wezen eten in een restaurantje in de straat, en nu dus even een verhaaltje getypt. Misschien een wat minder uitgebreid verhaal vandaag, maar het was nogal een vermoeiende dag.....maar volgens mij hebben we er wel alles uitgehaald wat er in zat, dus dat geeft toch een tevreden gevoel.