vangennip.reismee.nl

Swakopmund

Het ontbijt wordt vandaag geserveerd op het terras bij onze kamer. Wel een beetje fris, want de temperatuur hier aan de kust is weer een stuk lager dan in het binnenland. Nora zit weer gewoon met een vestje aan aan het ontbijt. Het ontbijt is zeer uitgebreid en is heel goed, maar wij zijn niet zo van zo’n “gedoe” allemaal in de ochtend. Dit wordt versterkt door de Namibische inefficiëntie die hier wordt tentoongespreid; waarom zou je meerdere dingen ineens meenemen, als je ook alles apart kunt verplaatsen? Al met al zijn we dus naar ons zin veel te lang bezig met het ontbijt, zodat we pas om 8:30u vertrekken voor ons dagprogramma.
We gaan de Welwitschia drive en moon landscape drive volgen. Hiervoor moeten we eerst in het centrum bij het ministerie een permit gaan halen (/kopen) om door dat gebied heen te mogen rijden. Allereerst mogen we zelf ons permit invullen, en vervolgens zet een dame hier een dikke stempel op, en mogen we betalen. Als ze hoort dat er we ook de moon landscape drive willen rijden, krijgen we een nieuw formulier onder onze neus, want daar is een andere permit voor nodig. Daar zijn geen kosten aan verbonden, maar wel fijn dat er dan toch een A4-tje voor is!
Ondertussen dat de dame ons wat summiere uitleg geeft en het druk heeft met het stempelen, wordt zij door een man (de manager die tegen een bureau aanhangt) in de gaten gehouden en “geassisteerd”, we vragen ons af of dit zo zijn baan is de hele dag.
Als trotse eigenaren van twee kersverse permits, gaan wij op pad. Met de tips van onze vrienden van het ministerie en die op een A4-tje, blijkt het toch nog een hele klus om het startpunt van de route te vinden, de nodige kilometers op de verkeerde weg gaan er aan verloren, maar uiteindelijk lukt het ons toch om te beginnen met nummer twee van de lijst met dertien “points of interest” op de beschrijving. Nummer één zijn we voorbijgereden, maar die zullen we bij terugkomst wel aantikken.
De route leidt ons door langs uitzichten, en in de beschrijving lezen we over lichens (korstmossen) die op de steentjes en aarde aanwezig zijn en die daar wachten op elk klein beetje vocht, van bijvoorbeeld mist, of de minieme regen die er valt. In de beschrijving wordt ook de hint gegeven om een beetje water op de lichens te gooien om zo een schouwspel te kunnen aanschouwen. BBC schijnt hier gefilmd te hebben voor één van hun bekende natuurdocu’s. De hint om water te gooien op de stenen en plantjes wekt bij Nora al snel de neiging om de hele woestijn hier maar te begieten, maar ik kan haar en bedwang houden, en zo verdwijnt er beetje bij beetje “slechts” twee liter water. Soms zien we wel iets gebeuren, een plantje dat ineens van heel donkergroen, verschrompeld, zijn minieme blaadjes openklapt en wat van kleur veranderd. Wij zouden er echter geen van documentaire van kunnen maken; thuis maar eens opzoeken wat de BBC dan wel voor elkaar heeft gekregen om er van te filmen.
We rijden verder en verder, en het blijkt nog een behoorlijke route van over de honderd kilometer in totaal. Onderweg komen we een plek met restanten van een oud legerkamp tegen en een berg waardoor gesmolten lava in een scheur is gelopen, zodat er een soort ruggengraat van zwarte lava is ontstaan in de verder grijze stenen.
We komen steeds dichter bij de naamgever van de route, de Welwitschia plant. Een niet al te charmante plant, maar hij schijnt alleen voor te komen in Angola en Namibië, dus bijzonder genoeg om er een hele route voor te rijden. Helemaal aan het einde van de route staat de oudste Welwitschia, van zo’n 1500 jaar oud. Er staat een hek omheen, omdat de plant niet verder groeit als er te dicht rondom heen gelopen wordt.
Na het laatste nummer van de route bezocht te hebben, rijden we weer terug, en komen we inderdaad nog langs nummer Ă©Ă©n.
We rijden nog verder terug, naar Swakopmund zelf, hier gaan we nog even naar de supermarkt en pinnen we om de contanten aan te vullen; wat hier vooral noodzakelijk is om deze bij je te hebben in de wat meer afgelezen dorpjes, want daar kun je met je pinpas vrij weinig.
Na de boodschappen lopen we nog even een rondje door Swakopmund, het dorp is zeer Duits georiënteerd en je hoort voornamelijk Duits spreken in de straten.
’s Avonds gaan we uit eten bij Kücki’s Pub, waar ook weer een lekkere steak op het menu staat. Weer heerlijk van genoten.
Als we na het eten terugkomen, worden we opgeschrikt door vele bliksemschichten, mooi om te zien in de donkere hemel. Wel fijn dat het niet gepaard gaat met regen hier.
Wanneer we op de kamer terugkomen, zien we dat de T-shirtjes van Nora, die we vanmorgen voor de wasservice hebben meegegeven, weer netjes gevouwen op de kamer. Het was een testje, morgen geven we een hele bups van mijn blouses en T-shirts mee om deze ook te laten wassen, kost hier ook geen drol om dat te laten doen, en kan ik wat vaker een schone blouse aantrekken dan gepland.